KJØTTFRI UKESMENY

Dette er en ukesmeny for en travel uke. Raske middager å lage.

MANDAG: Squashfritters

1 squash

Persille eller (basilikum)

Noen stilker vårløk

2 ss mel (hvilket som helst mel-jeg bruker potetmel)

2 egg

salt og pepper.

(Strimlet mozarellaost og Halloumi i terninger)

Jeg fikk 8 stk. av denne røren.

Finriv Squash, hakk vårløk i biter, bland resten av ingrediensene.

Røren renner utover når du steker , beregn god plass til hver “kake”, Har du oppi ost vil røren være litt fastere når den stivner på pannen og er å anbefale, du trenger bare oppi en sort ost og så mye du ønsker , jeg brukte ca 2 dl revet ost i dag. Halloumiosten var bare fordi jeg hadde, men kan lages utenom ost også.

Stekes i varm olje på stekepanne, skru ned temp når du har fått lagt de på og bruk en stekespade til å “samle de” mens de steker seg.

Tilbehør denne dagen var potetsalat og noe salatblanding jeg hadde.Pluss litt for mye stekt halloumiost ved siden av…:)

 

TIRSDAG: Laks og pasta med pesto

Stek laksefilet i ovn eller på stekepanne.

Kok pasta-jeg bruker den glutenfrie.

Bland med pesto når den er ferdigkokt. (Jeg går for type Barilla. ingen ved siden av…)

Salat.

 

ONSDAG:Ris med grønnsaker og vegetarfileter

To ting før oppskrift. jeg lager alltid for mye ris! Den skal ikke fryses så det kan være lurt å bare ha det samme tilbehøret neste dag…

Det andre er at de ulike dagligvarebutikkene har forskjellige vegetarprodukter i kjøl og frys. Den som leter han finner…

Ris  koker jeg her 5 minutter før jeg i samme panne hiver oppi fryste erter, rødløk  og paprika.

Kokes etter anvisning på rispakning.

I mellomtiden steker du disse i ovn, begynn gjerne med det

En god dose med sursøt saus. VOILA

 

TORSDAG: Viverakubber med grønnsaksris

Grønnsaksris etter gårdsdagen. Stek Viverakubber på stekepannen noen minutter på hver side.

Her kunne jeg med fordel hatt på Avocado og raspede gulrøtter som på bildet på pakningen under…

 

 

FREDAG: Taco av rester

Har du lyst på taco selv om du spiser alene, tror jeg nesten alle kan få til et Tacomåltid av rester som finnes i skap, kjøl og frys. Bare prøv!

 

LØRDAG: Tagliatelle med fersk fetaost, hvitløk, tomater og parmesan.

Stekeovn på 250 grader. Olivenolje i form, legg en hel bit fersk fetaost oppå og små tomater, type de på kvist.

Hakk hvitløk og dekk de med olje. Salt og pepper.

 

15  minutter i ovn, så 10 min. på grill. (Da jeg laget denne sist hadde jeg  på folie etter en stund så ikke hvitløken skulle bli brent.)

I mellomtiden koker du Tagliatelle etter anvisning.

Når det er ferdig i ovnen tar du ut formen , krumler det sammen med en gaffel og blander det med ferdigkokt tagliatelle. Godt med revet Parmesanost på toppen.

P.S Det skal være mer blandet enn bildet på toppen, bare jeg som var littt for rask med å ta bildet…:)

 

SØNDAG: Torsk i form med vårløk, paprika og chillipesto

Kok torsk. Her er brukt torsk fra frysedisken. Ferdigkokt torsk i smurt form, kutt opp paprika og vårløk og ha det i. Ha i 3 dl fløte blandet med noen ss. chilipesto-alt etter hvor sterk du vil ha den. (kan også bruke annen rød pesto). I ovn i ca. 15-20 min, de siste fem  minuttene har du oppå strimlet ost.

Kan varieres med ulike grønnsaker og tilbehør, men er en fullverdig rett alene.

 

VAR DET NOE SOM FRISTET Å HA TIL MIDDAG?

 

4 kommentarer
      1. Takk for det. Ja, det var lurt å gjøre , får huske på at det var en kjøttfri meny for er vel ikke så mange som poster det…:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg