Høstmelankoli?

Sensommer…

Kalvene er her enda, håper de kan gresse lenge utenfor vinduet mitt . De pleier legge seg til her av og til for natten. Har vokst seg store og fine allerede. Håper de får nyte friheten lenge for de har et stort område å gresse på og virker ikke til å ha en eneste bekymring…

Et screensh. fra 11 august. Min sønn som snappet til meg…

I morges da jeg var på vei hjemover fra nattevakt i gråvær og bilkø, så jeg store trekk som dro avgårde.

Jeg får alltid et snev av melankoli over meg ved synet av de som drar sydover…

Akkurat det tror jeg aldri vil forbedre seg.

Her foran hagehytten min har jeg i år plantet en syrinhortensia. Har ikke hatt det før men jeg ble så betatt av synet av denne busken da jeg var på ferie i fjor- pilgrisvandring med søstre. Det var på siste hotellet vi overnattet på at de hadde trær med disse store flotte hvite blomstene på.

Da “Hans” dro forbi her ble flere greiner knekt, men satser på at de overlever vinteren og kommer friskt tilbake til våren igjen.

For det blir det jo… Vår igjen…

Noen som har erfaring med denne sorten forresten? Kan de plantes i potter også, og skal de da tas inn om vinteren da?

Nå har det sluttet å regne her og jeg skal ut på bærsanking igjen. Troe det blir rødt og blått, har hvertfall forsikkerhetsskyld tatt med meg to bokser…

Noe lystbetont når det er litt grått, på utsiden og innsiden…

 

Blir du litt melankolsk om høsten?

 

6 kommentarer
    1. Gruer meg alltid til høsten, men så er den bedre når den først er i gang. Men liker ikke trekk av fugler på vei sørover.
      Syrenhortensia har mine foreldre brukt å ha, den sto ute i jorda og jeg vil tro at du bor i en bedre klimasone og kan det. Koselig med ‘prustene’ kalver utenfor huset.

      1. Ja helt klart, det går bedre når jeg først har innstilt meg på høst.kjenner det bare så godt på innsiden når trekkene drar…

    2. Jeg liker høsten. Tenker ikke over at den er forløperen til vinteren som jeg ikke liker.
      Har Syrinhortensia. Den er plantet i et bed og klarer seg bra. Mener jeg har lest at det er bedre enn å ta den inn i potte. Tipper at når den overlever snømengdene og kulden her så går det fint hos deg. Kanskje dekke den til litt mot barfrost. (Her isolerer jo snøen en del.)

      1. Det må jeg gjøre. Dekke den ordentlig til. Verste med høsten er kortere dager, mørket som kommer sigende tidligere og tidligere…Men det hjelper om den blir fin med opplett så det går å være ute mest mulig

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg