GOD FREDAGSMIDDAG?

Jeg inviterte egentlig til fiskemiddag, men fikk så ubendig lyst på lasagne.

Det er mat man ikke lager bare til en, slik jeg til daglig pleier- å lage middag bare til meg selv…

Får kalle den for Lasagne til alle, med og uten

Selve oppskriften er slik:

KJØTTDEIGSAUS:

450 gr. kjøttdeig

1 løk

1 paprika

1 gulrot

en halv fersk hvitløk

1 boks champinjong

1 boks hermetisk tomat

1 pk toro kjøttdeigsaus (vann tilsvarende på pk.)

salt, pepper, paprikakrydder.

OSTESAUS:

2 ss smør , 4 ss hvetemel, 6 dl melk.

salt, pepper, muskat.

ca 3 dl revet ost. (jeg brukte en pakke strimlet ost i gryten og en halv pakke strimlet mozarellaost til å ha på etter 20 min steketid)

Jeg pleier å ha halvparten melk og melet i en shaker og riste det før jeg blander det i gryten med resten av smeltet smør og melk. Osten har jeg i når sausen har kokt i ca. 10 min. Den skal bare smelte oppi.

9 PASTAPLATER

STEKES I OVN : 175 gr. 30 min.

Denne skal rekke til 4 personer, og ha gjerne med salat til.

Når man har forskjellige matpreferanser kan man gå ut fra hovedoppskriften og trekke  fra og legge til etter hva man vil og kan ha i .

I går laget jeg to ulike kjøttsauser. Den ene med kjøttdeig, uten løk-bare litt grønt fra etpar vårløk, uten kjøttdeigsaus (er løk i den ferdigkjøpte fra Toro) uten champinjong Jeg hadde i stedet oppi 1 pk pluss 1 boks med knuste tomater, 2 ss  tomatpure og 4 dl vann. Den ble litt løs så det hadde holdt med 3 dl væske.

I den andre kjøttdeigsausen fulgte jeg oppskrift, men uten champinjong og med annamafarse i stedet for kjøttdeig.

I begge formene hadde jeg glutenfrie pastaplater. Det kan virke som de må ha litt lenger tid i ovnen, så gjerne 5 -10 min lenger i oven, pass bare på at lasagnen ikke blir brent.Begynn med kjøttdeigsaus i smurte ildfaste former, så pastaplater. Legg det lagvis og ostesaus på toppen.

Jeg hadde formene inni ovnen i 20 min før jeg hadde ett nytt strøssel med ost over og stekte de ferdig.

BON APPETIT !

 

 

4 kommentarer
    1. Det er jo fint at alle kan spise det samme, men samtidig an man kan ta hensyn til ulike preferanser! Lasagne er godt! Jeg spiser veldig lite rødt kjøtt: Jeg blir så tung i kroppen av det og får stive ledd; særlig om jeg spiser svin! 🙂

      1. Ja, må bare det. Med noen som spiser vegetar og andre som trenger laktosefriså gjelder det bare å ha tunga beint i munnen når man slenger i de ulike grytene og formene…

    2. Så veldig godt ut det her 🙂 I dag skal vi ha form med potetstappe på toppen, om eldste sønn kommer innom blir det en vegetarvariant også.. Lørdagsklem fra Mjøndalen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg