For de bor jo her…

En varm sommer skal det bli  i år…

i følge en værprofet.

Når skjærene bygger reir langt nede i et tre blir det en varm sommer…

I år bygger de langt nede i et tre.

Inni denne store, stygge tujaen er det for aller første gang i historien  at skjærer har begynt å bosette seg…

Det begynte etter den døde skjæren vi så på marken bortenfor her.

Tro om det er den som mistet maken sin som har funnet seg en ny , men vil bo i samme område…

Den skifter bare bosted noen meter lenger vekk.

Da jeg bosatte meg her for snart 4 år siden hadde jeg tenkt at det første jeg ville foreta meg  var å fjerne dette store og stygge treet…

Men nå tenker jeg ikke lenger å gjøre det.

Det er det flere grunner til.

Det har nemlig vært en brønn her før, i mors barndom. Det var et sted der naboer kom og hentet vann når det var tomt hos de, for av en eller annen grunn var det alltid vann her…

Det samler seg fortsatt mye vann her . Tujatre trenger mye vann og tar for seg av alt regnet, så trekanten som vi kaller gressflekken her , kan være sånn noenlunde tørr.

Dessuten tar tujaen av for den voldsomme nordavinden tenker jeg, og kanskje for noe av støyen  og støvet fra bilveien.

Jeg synes det er koselig å se skjærene ha flyttet inn her, for reiret på ande siden av huset-på naboeiendommen-, er det fremdeles ingen aktivitet i.

Som mor sier, de bor jo her.

og hva er da lurere enn å bare flytte bort i neste tre etter å ha skyndet seg å finne en ny make og fortsette der man slapp…

Skjærer gjør seg flid og bygger reir med tak over. Men jeg er spent på om byggverket kommer til å tåle den sterke vinden som herjer her…

Skjærer er forresten en av de få artene som kan gjenkjenne seg selv når de ser i et speil, og ikke angripe speilet som mange andre gjør…

Så de er slett ingen dumminger…:)

GOD 1. MAI.

Jeg har fri, og tar det med ro. Mor kommer til fiskemiddag, og om vinden løyer blir det kanskje gått en av de korte kystpassturene.

Jeg går ikke i tog, og kjemper ikke for kortere arbeidsdager, 10-timers netter er helt greit for meg som har lang vei til og fra hjemmet mitt…:)

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg