SOV DU VESLE SPIRE UNG…

Denne hentet jeg en dag i forrige uke. 

Etter tips fra ladyaugust.

Disse frøene her, og litt vann om dagen skal bli til næringsrike spirer.

Morteren på bildet er et julegaveønske jeg hadde, og som jeg fikk av min datter. Den er i porselen , jeg skal nok få brukt den….

 

Denne praktiske spirekassen lå i pakken sammen med frøposene, og selv om man må huske på å vanne/skylle de hver dag, så er det så verdt det.

Jeg har prøvd å kjøpe noen ferdige spirer i dagligvare butikker , men synes ikke de smaker  så godt. Så dyrke frem spirer, og spise de får være et av mine nyttårsforsett i år. Man kan jo ha de som dekorativ topping på salater og egentlig “alt”.

Det tar heller ikke mange dagene å dyrke de frem.  Man slipper vente helt til våren. Oppbevares i kjøleskap når de er ferdige.
 

8 kommentarer
    1. Når jeg ser spirekassa ble jeg kanskje litt frista til å kjøpe, har jo bare brukt litt sånne hjemmelagde ting… det ser jo litt enklere ut. Lykke til 🙂

    2. Du og 🙂 Min kasse står i kjøkkenskapet, har akkurat vannet dem 🙂 Også etter inspirasjon fra Lady August. Ser du har spirer nederst og, jeg trodde det bare kunne være tre lag. Vel, enklere enn syltetøyglassene som jeg spirte i sist. og ja, SÅ godt!! God spiring 🙂

    3. Det vil jeg også gjøre!! så spennende. Fint å ha noe å vente på 🙂 Näringsrikt og smaksrikt. Piffer opp enhver brødskive. Eller rundstykke i ditt tilfele:D Hvor har du bestilt?

    4. Alltid artig å få til å dyrke ting selv…selv om det kanskje er litt “jobb”.. :)) Morter kan jeg tenke meg også…men blir ikke til at jeg kjøper av en eller annen grunn…MÅ vel ikke ha det da..hehe…

    5. annebe: Det er nok noe jeg kommer å gjøre i perioder, men vet de smaker bedre enn de i butikkene. Ikke ofte jeg heller bruker morter, men hadde så lyst på og jeg synes den er dekorativ også…:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg