LITT BRYSTPRAT….

Har du noen gang fått innkallelse til mammografi ? Når du kommer opp  i min alder så får man innkallelse annen hvert år. Jeg har fått innkallelse en gang før, men feiget da ut. Det var det to grunner til. Jeg har for mange år siden tatt en brystreduksjon ( selv om det slett ikke ser slik ut i dag, de vokste visst opp igjen …..:) Det er ikke meg på bildet, selv om jeg hadde ønsket mg en liten B-cup. Store bryster er for meg bare i veien , både når man kjøper klær og når man skal trene…..

Etter den operasjonen har jeg alltid vært litt ømfintlig over brystene, og ved mammografi skal de jo ligge i ganske mye klem for å få skikkelige bilder, og dette gjorde at jeg var redd det var for smertefullt.

Den andre grunnen til at jeg feiget ut første gang, var noe med overdiagnostisering, som jeg hadde hørt om.

Denne gangen kjeftet jeg på forhånd på meg selv og mente det fikk nå være måte på å være pyse…. Så jeg møtte opp.

Undersøkelsen gikk fint, selv om det var litt ubehagelig. Når jeg var på vei ut derfra, måtte jeg spørre angående det med overdiagnostisering. Jeg fikk til svar at om de finner det som kalles forstadiet til kreft, som kan utvikle seg til kreft-, så behandles det også med kirurgi. 

Da var det bare å vente på svar, for det får man uansett utfall. Jeg må si jeg synes ventetiden er lang, og jeg tenker: “Hva om de finner noe , spesielt forstadiet til kreft, vil jeg da likevel operere?” Undres også på om det er mange som ikke går til disse undersøkelsene….

Jeg vil jo egentlig anbefale , selv om jeg ikke lover å gå neste gang….

 

16 kommentarer
    1. Må innrømme at jeg ikke flink. Tror mange kvir seg og utsetter disse undersøkelsene. Men jeg skal i november. Bra du gikk:) Er jo veldig viktig og ikke noe man bør utsette. Ha en fin kveld.

    2. Hørte på radioen i dag noe sånt som at hver 12. kvinne har eller får brystkreft… Det var veldig høyt tall synes jeg… Har aldri vært til mammografi, men kan tenke meg det er både ubehagelig og litt skummelt…..

    3. Jeg har aldri vært på det. Har vel fått innkalling en gang, men har tatt et standpunkt på at jeg ikke vil. Jeg har ellers ikke noe problem med store bryster. Er en liten B-cup, og dte har jeg funnet ut at er helt greit. Da jeg var ung, ønsker jeg meg nok litt større pupper,,,,,,men de er jo bare i veien, sjøl om det ser frodig og kvinnelig ut! 😉

    4. spisogspar: Det gikk egentlig bedre enn jeg trodde….. Men hver 12 kvinne, tro om de da regner med de som har forstadiet til kreft? Ja, det var et høyt antall

    5. karidansen: Ja, store bryster er ingenting å trakte etter….Jeg er glad det er en stund til neste gang, må si det mest pinefulle er å gå og vente på svar……

    6. frodith: Ja, jeg hadde ikke gått om jeg ikke ble innkalt, så det er jo bra det, og også å gjøre seg opp en mening på forhånd.

    7. Det går nok som regel bra. Og jeg synes det er fantastisk at vi har et sånt tilbud. Jeg har ikke fått akkurat det tilbudet enda. Jeg er vel ikke kommet innenfor alderen tenker jeg. Men har jo blitt innkalt til celleprøve mange ganger. Og utsatt, og utsatt. Men så ender jeg med å gå likevel etter lang tid. Og sist jeg gikk, hadde jeg celleforandring. Det ble et lite inngrep, og nå følges det godt opp. Jeg kan love det, at neste gang jeg blir innkalt til noe sånt…enten celleprøve eller mammografi, så skal jeg IKKE utsette.
      Men jeg har vært til mammografi en gang. Da jeg kjente en ny klump. Det viste seg å være ufarlig. Men bedre å være forsiktig en gang for mye, enn en gang for lite 🙂

    8. Eva: Ja, det er et veldig flott tilbud. Og flott at du følger opp. tenker også at det er viktig å gå, spesielt om de har funnet noe før, uten så bør man jo gå hvert tredje år til gynekolog. Men obs. Som jeg skrev i en kommentar til annebe, man må gå til en gynekolog som har innvendig ultralyd, uten er det liten vits i…

    9. Har vært tre-fire ganger jeg…blir litt uvel av det..men jeg tør ikke kjenne etter selv ..så viktig å sjekke 🙂 Får også gynekologen til å kjenne etter …
      Ha en hyggelig kveld…jeg ser på Norske talenter :))))

    10. Det er ikke kjekt å få skviset puppene men det er et tilbud og da er det opp til hver enkelt om de vil gå. Jeg går da jeg ikke fikk oppleve å møte mormor da hun døde i brystkreft før jeg var påtenkt.

    11. Jeg går ikke til mamografi, men nå er jo jeg snart 63 og velger å tenke at blir det noe nå så får det gå som det går. Det sitter bare så langt inne etter at en nabo reiste til mamografi frisk og rask, men etter operasjon og kurer aldri ble den samme igjen. Mye lidelse og hun døde et par år etter. Kanskje hadde hun levd lengre og bedre lykkelig uvitende? Slik tenker jeg, kynisk kanskje men…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg