De beste… mindful og tålmodig…

Om du har laget og spist opp,  eller ikke har fått laget enda gir jeg deg den aller beste oppskrift på brente mandler.

Vær nysgjerrig til å prøve, for tro meg, brente mandler er ikke bare brente mandler.

I år leitet jeg etter oppskriften og fant den heldigvis etterhvert i papiroppskriftene mine.

1 dl. vann

150 gram sukker

500 gram mandler

ca. 1 ss smør

 

Mandlene i løsvekt nå til jul er spesielt gode, jeg kjøper inn mye da jeg spiser mandler hver dag ellers i året.

Finn frem et bakepapir og legg det klart på kjøkkenbenken.

Bland sukker og vann i en gryte og kok det opp uten å røre i gryten. Middels varme på komfyren.

Når sukkeret er helt oppløst haes mandlene i . Rør nå og da de første ti minuttene til de “tørker”.

Når de er begynt å tørke skal du vende på mandlene hele tiden.Grav ned i gryten med en tresleiv så de nederste blir løftet opp.

Vær tålmodig for det blir bedre etterhvert…

Nøttene begynner så å karamellisere. Fortsett å røre til de fleste har blitt blanke. Da har du i en ss. smør.

Ikke ha for mye i gryten for da blir mandlene for “smørete”. Det er bare for at de ikke skal henge så veldig sammen.Med det samme smøret har smeltet tar du gryten og tømmer på bakepapiret.

MINDFUL nå, ikke brenne deg!

Bruk tresleiven til å ta de litt fra hverandre.

Og nå. Nå må du hvertfall være tålmodig og mindful. Ikke fall for fristelsen til å smake før de har blitt litt kalde.

Alt dette tar ca. en halvtime, kommer litt anpå varmen på komfyren.

2 kommentarer
    1. Mmmmmmmmmmmmmmmmmmm, det er jo så godt. Jeg har kjøpt mandler, men ikke laget det enda. De blir så fort spist opp at jeg må gjemme dem om vi vil ha de til jul!!! 🙂 Takk for oppskrift. Jeg har aldri hatt smør i til slutt!!!!

      1. Ja de er virkelig gode😀 jeg tenker også slik at jeg må vente med å lage noe som blir fort oppspist, men her gjelder det sjokoladeknekken…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg