09.09.2016

Det var denne jeg hadde etterspurt en stund, da jeg tok turen til mor i går……

Nå er det sesong  for krabbespising….

Jeg er ikke av de som kjøper denne type mat på butikken, jeg liker helst å få den rett fra havet og nykokt…

Det kan man når man drar til Øygarden.

Mor bestilte krabbe og mens vi ventet på at den skulle bli hentet fra sjøen og kokt, tok vi en marka tur.

 Dette var målet vårt. Det er vår bortgjemte badeplass som få egentlig vet om. Man må gå i terreng en liten halvtime, men det er det verdt….

Det er fin natur å gå i , og jeg har vel aldri satt så mye pris på den som i voksen alder….

Her er det mor som lurer på om hjorten har vært her nylig. Det er hjortejakt nå, og den er nok flink å gjemme seg bort….

Jeg er ikke noe glad i noen som helst jakt på dyr, men havets delikatesser er jeg svært interessert i….

Var ikke denne et flott eksemplar? vet ikke hvilke det er men den var  stor og fin…

Leiro heter det her, og jeg var her mye i min barndom. Var ikke så pysete heller av meg da, så badet gjorde jeg selv om det ikke alltid var så varmt i sjøen.

Man kan dra hit i småbåt ,inn fra Hjeltefjorden. Er bare at man må vite om stedet og akkurat  hvor man kan komme seg inn hit.

 

Dette var det nærmeste jeg kom bading her i  år, men til neste år…:)

En  nydelig plass å bare være en stund. 

Vi drar hjemover igjen. Rett utenfor huset går disse kalvene og gresser og har gode dager før vinteren ….

Min onkel har hengt opp fisk til tørk , så kanskje jeg kan spørre etter det neste gang jeg er “hjemme”…

For tørrfisk, tilberedt med hvit saus….NAM!

Krabbene er på bordet , og Vi setter oss utenfor huset. Det er best å spise det utendørs, synes jeg.

Vi er det samme trekløveret som i fjor på disse tider. Min mor, onkel og jeg. 

Dette er mat som ,- i alle fall for meg, er lett å forspise seg på. Men så trenger jeg bare et par måltider i året med akkurat denne type mat, da er jeg fornøyd…..

God og mett og fornøyd med den fine dagen er jeg , når jeg om kvelden kjører hjemover til meg selv igjen….

 

10 kommentarer
    1. For et nydelig sted :)) Krabber har jeg ikke spist på noen år nå..men det er kjempegodt, er liksom ikke så vant med det og da glemmer en det litt bort :)) Reker har vi hatt noen ganger i sommer da :)) God helg videre <3

    2. annebe: Ja, det er …Jeg blir litt sur om jeg ikke får meg et krabbe måltid eller to på høsten….:)
      Reker er også veldig godt.

    3. Oldemorbloggen: Har inntrykk av at krabbe er noe man enten liker veldig godt eller ikke liker i det hele tatt, og jeg hører definitivt til første gruppe.
      Tusen takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg