HERLIG suppeoppskrift , og derfor bør bønner og linser kokes….

Denne suppen er virkelig god og ekstra god med godt brød til. Svensken, -som er i Bergen en liten uke,  laget denne en kveld til oss før jeg gikk på nattevakt.

 

Fres hvitløk , rødløk , poteter og gulrøtter i olje, f. eks. rapsolje. Kok opp ca 1 liter vann med buljongterning. Etter å ha freset grønnsaker en stund, ha de oppi buljongvannet, sammen med tomatpure og chilli pluss chillikrydder og spisskummenkrydder. Ha i linsene og kok 30 minutter. 

Bruk stavmikser når suppen er ferdig , så den får suppekonsistens. Brød hører til. Jeg er veldig glad i hvitløksbrød og spiser gjerne det til. 

 

Bønner inneholder substanser (lektiner og trypsininhibitorer) som gjør det vanskelig å bryte ned og absorbere proteinene i de. Dessuten inneholder de oligosakkarider som er problematiske for mennesker å bryte ned. Det resulterer i magevondt og produksjon av gasser. 

For å unngå dette bløtlegges bønner og linser. Det er viktig å skylle bløtlagte bønner godt. Om man kjøper den tørre varianten kan de godt bløtlegges et døgn før de skal brukes. For å eliminere substansene helt må bønner og linser kokes ca 30 minutter. 

Til tross for litt krevende arbeid er bønner en super kilde til protein og fiber og kan brukes til det meste. 

7 kommentarer
    1. Linsesuppe har jeg laget mange ganger, men aldri bløtlagt linsene på forhånd….Jeg har bare skylt dem. Jeg har faktisk ikke lest på pakken hva det står der heller, har bare brukt dem på gammel vane… Suppen er veldig god, og med hvitløksbrød til blir det bare helt digg 🙂

    2. Nå har jeg sjekket min linsepakke, og der står det faktisk bare at de må skylles. Men da skal jeg bløtlegge dem litt neste gang uansett. Må jo høre på ekspertene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg