MAMMAS matkasser…

 

 

(Bilde lånt fra nettet)

 

Det er slett ikke noe nytt å få mat levert på døren. I alle fall ikke der jeg kommer fra…..

De forskjellige matkassene. Jeg kan godt forstå at de er populære. Det forenkler en travel hverdag for mange, å få mat levert på døren. Tidsklemmen, eller at man av en eller annen grunn ikke vil/kan gå ut og handle…..Det finnes helt sikkert gode grunner ,for matkassene er blitt svært populære. Muligheten er der, og jeg synes det er et flott tilbud til mange….

 

I mitt barndomshjem hadde vi dagligvarebutikk i kjelleren. Vi bodde i huset , og vi jobbet der.  Det var mor , far, og tante som drev denne geskjeften. 

Jeg vet det var noen strevsomme år. Bare det å få varene til butikken var en bragd. De kom med rutebåten fra Bergen.  Den samme båten som vi ble “samlet opp” på, for å dra til byen og ta mandlene…Alle måtte det den gangen…avgårde kåre med rutebåten….

Det var lite med broforbindelse, og det tok ca. 2 timer med båt til og fra byen. Jeg vet det ikke var enkelt for mor, -for det var hun som var sjefen for butikkideen.   Det var store diskusjoner underveis, om både hvilken kai hun kunne hente varene som kom med rutebåten på, og rivalisering om kundene. Hun var ikke den eneste i bransjen i dette øysamfunnet….

 Mine minner er mest gode minner fra den gang. Jeg likte å være i butikken. Jeg likte å være med mor når hun kjørte rundt  til folk med matkasser. Det var slik man fikk kunder. De bestillte, mor kjørte på døren med varer. Oppi alt dette fikk hun mange barn, og jeg har enda et bilde i minnene mine…. om mor som hele tiden bærer på matkasser og “alltid” er gravid….

Butikklivet fikk sin ende, broer ble bygget ,og øylivet ble på mange måter enklere for de fleste.

 I kjelleren fikk jeg mitt første soverom alene, i et hjørne av huset der det hadde vært butikk. Der kunne jeg være for meg selv, tenke egne tanker og lengte meg laaaangt bort hjemmefra. For som mange andre tenåringer, var det det jeg gjorde den gangen…….

Nå for tiden hender det at jeg lengter hjem igjen, i alle fall  på denne årstiden her…Hvert år på disse tider kjøper jeg meg et hus der i tankene mine…..:)

 

 

7 kommentarer
    1. Pappa kjørte også varer en periode. Enten kom folk å kjøpte selv, og så leverte butikken hjem for de uten bil. Eller man ringte å bestilte tenker jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg