FORKJØLELSESUPPE og pepperkakehus

Dette er stort sett det jeg har spist de siste dagene. Innimellom å holde meg i seng, bruke uante mengder dopapir til “snyting”, nyse og banne litt , hive inn på med paraset ,er det suppespising.

Suppen inneholder 4 fedd hvitløk, 1 vanlig løk, 1 halv chilli, tomatboks, litt tomatpure, litt annamafarse, vann og buljong. Samt krydder som gurkemeie, chilli, salt og vanlig pepper.

Det er kjipt å være syk, men kanskje det er kroppen sin måte å si at nå skal man roe helt ned en stund? Da jeg har hatt feber, er det faktisk ikke noe annet å gjøre….

Jeg har fått lest litt, i både det ene og andre, og sovet mye. Jeg har en ide om at det er det som hjelper mest. Sove seg frisk…

I morgen, da skal jeg være frisk igjen, for det holder lenge med noen dager. I morgen kommer også svensken i familien hjem, og har lokket med seg sin samboer. Og selv om de har “tusen ting” å gjøre , så vil jeg i det minste være frisk til å holde de med selskap en stund….

 


Bilde er lånt.

Og pepperkakehuset….Det er en gammel desember historie.  Siden jeg har fire barn, har jeg hatt min del av juleverksted og pepperkakehus-laging. Det er bare det, at jeg har en dårlig finmotorikk, det er få ting som blir vellykket når det gjelder å lage små juleting på juleverksted , samt lage finurlige pepperkakehus….

Jeg har mange år sittet og svettet og bannet inni meg over juleverkstedene som hvert år ble arrangert……men må man , så må man.

Men å lage pepperkakehus , kan man velge, og jeg brukte endel tid på dette. Hjemmelaget selvsagt, og stående greide jeg å få de. 

Helt til et år jeg fant ut at jeg kunne kjøpe ferdige sett ,og bare lime sammen. Dette skulle forenkle og forkorte tiden jeg brukte….

Jeg gikk i gang med limingen, ungene skulle pynte. Men uansett hvor mye jeg strevde, så ville ikke ting komme på plass. Alt gikk regelrett i oppløsning.

Og det gjorde mor selv også. Til slutt så “klinte jeg” pepperkake -sakene vegg imellom, og lovte dyrt og hellig at jeg aldri mer skulle lage pepperkakehus.

Det løftet har jeg holdt! Om ungene mine fikk noen varige men etter dette , tror jeg ikke, men huske det , det gjør de…..:)

12 kommentarer
    1. Hørtes sterk og god ut den suppa der…men kjedelig å være forkjøla da…
      Har hatt noen utfordringer med pepperkakehus i åras løp ..men nå er det mange år siden det har blitt laget her :)) God bedring til deg <3

    2. Da er vi to i samme båt. Takket nei til ekstravakt i dag, for jeg har fått en halsinfeksjon og har mistet stemmen……..Fordelen med jobben jeg har, er at jeg kan takke nei til ekstravakter om jeg ikke er i form…Ulempen er at jeg ikke får sjukepenger……Den suppa tror jeg det er krutt i!! Ellers kjenner jeg meg litt igjen i det med finmotorikken. Her i huset er det dattera som har fått både tålmodigheten og finmotorikken, men hvem hun har arvet det siste fra, det vet jeg ikke. Eksen er nok ikke så lett antennlig som meg, men han er heller ingen finmotoriker – så det må være fra noen lenger bak i slekta! Goid bedring. (Ja, jeg tror på å sove det av seg.) 😀

    3. karidansen: Så det er flere som er ute av drift ja. Er landsdekkende dette da, for akkurat det med å miste stemmen har gått som en farsott her…Regner med at du får betalt om du er blitt satt opp på ekstravakt og blir syk. Er i alle fall regler for det.
      Suppen er sterk og god, spesielt med reduserte smaksløker..

    4. Må bare le litt av pepperkakehuset ditt. Har nemlig gjort det samme for flere år siden. Aldri igjen sa jeg da og det har jeg holdt så absolutt.
      Høres ut som din egenomsorg er meget så bra. Det er flott. 🙂 Stå på, så skal du se at du blir frisk. Det nytter. Verste er jo at denne tiden ofte gir et langt sykeleie. Det er blæ. Så misunner deg det ikke nei.

    5. Ramona2010: Bra det er flere i samme “pepperkakehusbåt”…
      Egenomsorg må til når man er syk, er langt på bedrings vei nå…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg