ELSK DIN SKJEBNE

I dag vil jeg dele et dikt som jeg synes er nydelig. Jeg har ikke lest det før jeg fant det i et Tara-blad for en stund tilbake. Det er Lisbeth Pettersen, som hadde det med i et innlegg på Mindfulness sidene sine hun har hatt i Tara blad. Det er Andre Bjerke  som har skrevet det.

 

AMOR FATI- ELSK DIN SKJEBNE

Ikke som en Cæsar gjorde,                                                            

skal du med et sverd bevæbne

deg mot verden, men med ordet:

Amor Fati-elsk din skjebne.

 

Denne formel skal du fatte

som din sterkeste befrier:

Du har valgt din sti i krattet.

Ikke skjel til andre stier!

 

Også smerten er din tjener.

Lammet, sønderknust, elendig

ser du at den gjenforener

deg med det som er nødvendig.

 

Også fallet, også sviket

hjelper deg som sine venner.

Dine nederlag er rike gaver,

lagt i dine hender.

 

Engang skal du, tilfredsstillet

av å bli din skjebne verdig,

vite: Dette har jeg villet.

Alt som skjer meg , skjer rettferdig.

 

Si da, når din levegledes grønne

skog er gjennomvandret

intet vil jeg anderledes.

Intet ønsker jeg forandret.

 

Jeg tar med litt av det Lisbeth Pettersen skriver:   ” I diktet Amor Fati-elsk  din skjebne, skriver Andre Bjerke om å tåle sine egne valg og elske det livet gir oss, uansett smerte. “(Jeg synes ikke det er så veldig lett da…)  “Diktet kan være en kjærlig påminnelse når et hverdagsdrama uforskyldt sluker oss med hud og hår. For på et eller annet plan, så har man valgt det man lever. Når du begynner å nøste i det som ser ut som tilfeldigheter, så finner du spor etter valgene du tok, og som har ført deg inn i denne situasjonen. Eller valgene du lot være å ta. De få situasjonene som du helt opplagt ikke kan ta ansvar for, kan du like godt akseptere og tåle. ja, kanskje til og med like og elske.

 

 

5 kommentarer
    1. Man må ta konsekvensen av alle valg man gjør, av alle handlinger i livet.
      Det er jo det som er vår skjebne. På godt og vondt 🙂

    2. Andre Bjerke var en ordkunstner av de sjeldne, nærmest et GENI!! Tenk å få fram så mye mening i en tekst, samtidig med at det går på rim. Han kunne også være humoristisk, som for eksempel i diktet Farao i Furua. Jeg synes også tolkningen til Lisbeth Pettersen er veldig god! “Når et uforskyldt hverdagsdrama sluker oss med hud og hår!” Hvem kan ikke kjenne seg igjen i dette?! Takk for at du delte. Ha ei god natt, enten du har fri eller er nattevakt!! 😀

    3. Eva: Jeg tenker på skjebnen som noe som bare skjer oss av en eller annen grunn og på en eller annen måte , men at vi oppi alt har,- som du sier, et valg, vi velger selv veien vår….

    4. karidansen: Ja, og så treffer det noe i en, i alle fall meg, det er det fine med dikt, og Andre Bjerke er fin med det. Lisbeth pettersen har jeg lest fast siden jeg holder Tara blad. Hun har mye å fare med…Jeg er på jobb og har kaffipause 🙂

    5. Å ja, er det hun mørke dama som driver med meditasjon? Hun hadde kreft for en stund siden og skrev også om det i bladet. Jeg kjøper av og til Tara. Det er et av de beste kvinnebladene synes jeg! Da får du ha ei god vakt resten av natta! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg