Et lite tilbakeblikk på mitt annerledes-år…

 

 

I januar ante jeg heldigvis? ingenting om annerledesåret som skulle prege hele verden, og også meg  over lang tid. Tar med et innlegg fra januar 2020. Håp er jo like viktig i dag som noen gang før…

 

ORD OM HÅP…

Ellers forsvant januar lynkjapt med altfor mye jobbing…

 

Februar Mye vann fra oven, økt vannstand med stormflo , men også krokus som dukket opp med løfte om vår…

En litt mer sosial måned, der vi fremdeles ikke behøvde tenke på alt som er blitt den nye normalen nå,

med avstand…

Februar var måneden jeg bestilte sydentur som ikke ble noe av…

Det er en tid for alt

Mars

Og hvor var du da det “smallt”?

Jeg våknet utpå ettermiddagen og ser anrop på min lydløse mob.  fra eldstesønn…

Han har ikke for vane å ringe i utrengsmål…

Jeg ringer han tilbake og han spør meg om jeg ikke har vært på butikken enda…

Plutselig befinner jeg meg som mange andre , i dagligvarebutikken og lurer på hva som er lurt å handle.

For all del, la meg huske poteter til mor…:)

Jeg kommer aldri glemme den dagen

Utenom hadde jeg kakeoppskrifter og annen matprat på agendaen den måneden,

bake gjorde jo hele Norge da, det var da noe trivielt oppi all galskapen…

I mars hadde vi noen dager med snø, men det er jo i grunnen ynkelige greier på denne kanten…

 

April 

Et litt sint korona-innlegg “Hva med å ta en salat og litt ris?”

Ellers hadde april små gleder som ble store gleder. Våren med alt den har med seg hvert eneste år hjelper når man er nedstemt, syntes jeg i alle fall…

Turmåned. Lettere og lysere å bevege seg ute, dessuten lettere å holde avstand da…

Jobbing på hus, og feiring av “Harry Potter” 8 år…:)

 

Mai 

Søsterhelg på søsterhytte- alltid like godt …

noen gode råd mot surhet-som kakeoppskrift eller gå tur…

og en uvanlig 17-mai…

Jeg prøvde meg på Øygarden- haiku- dikt ,

om kalkunen som ble skutt rett utenfor huset mens jeg sov…

 

Juni

Jeg var sommeropptatt, det var mye i naturen å følge med på …

som fugleegg på hemmelige steder

 

Det forteller jeg ikke…

 

Juli

Min ferietid begynner. Planen var  at jeg sammen med søster og svoger skulle oppholde meg på Rhodos og nyte to varme uker …

Slik gikk det ikke. I stedet nektet jeg å reise noe sted. Jeg ble hjemme! Ferieukene ble fine de selv om de var litt kalde. Bare det å ha god tid til å gjøre andre ting enn det man pleier. Dagmenneske på heltid…

I slutten av måneden kom min datter og barnebarn fra Stockholm og var her etpar uker. Fine familie-og feriedager fortsatte inn i neste måned…

Kaldt, men noen varme dager.

 

 

August  

Svenskene er her fortsatt en stund…

Vi hadde søstersamling hjemme hos meg, så jeg trengte fremdeles ikke reise bort noen steder….:)

I august gikk jeg glipp av å feire bryllup til en niese, bare fordi det ikke var tiden for det…

I slutten av måneden gikk min onkel  bort…

Så august var en begivenhetsrik måned på så mange måter…

 

September

Jeg hadde en ferieuke i september, det pleier jeg jo…

Det er jo Kyprosuke hvert år, men ikke dette året…

I stedet ble jeg hjemme og fikk for første gang med meg bursdagsfeiring til mitt barnebarn…

Tenk, han måtte bli 5 år før mormor kunne holde seg hjemme, i stedet for å være på Kypros, og det bare fordi det heller ikke ble tiden for det i år…

September regnet bort, og jeg håper ikke jeg var så sur denne måneden, kan ikke huske det…

Tror bare at jeg innstilte meg på slik tiden bare var…

 

Oktober

Oktober var fin i år. I hvert fall værmessig. Jeg var mye ute …

Den var fin på andre måter også…

Men dramaet på sjøen med båtbrann skulle vi gjerne vært foruten…, selv om vi er svært takknemlig for at det tross alt gikk bra med mor, tante og onkel …

Ellers var oktober begynnelsen på ekstra mye nattarbeid, akkurat slik den pleier å være…

 

November

Dystre november der jeg hvert år vokter litt ekstra på meg selv for ikke å bli for nedstemt, og i alle fall ikke bli deprimert.  Spesielt i år. Det gjelder å innta sine vitaminer…

og det hjelper å få bilde av et bittelite menneske som skal vokse seg større og større de neste månedene, og som vi bare kan vente på resten av vinteren og til våren…:)

Jeg jobber , spiser, sover og drømmer om lysere tider…

 

Desember

I stedet for store samlinger har vi i år samlet oss i små grupper, etter gjeldende regler…

En sosial familiemåned selvom…, og travel. Heldigvis travel, desember skal være travel…:)

På Julaften var vi 8 store og små samlet her hjemme. Bare to av mine fire barn, og det er første gang i historien…

Jeg var glad for å kunne være sammen med de jeg fikk være sammen med…

og glad for overnattingsbesøk…

Nyttårsaften var jeg på jobb, som så mange år før…,

en rolig natt på årets siste dag.

 

Året 2020 har for meg som så mange andre vært et annerledes år, så får ordet annerledes bære med seg både det positive og det negative.

 

Vi er i gang med 2021, jeg har noen planer, og har fått løfte om en vaksine i nærmeste fremtid som jeg håper kan forandre på noe…

Ellers vil jeg bare prøve å ta hver dag som den kommer, glede meg når jeg kan, undre meg over alt som skjer, drømme meg litt bort, gråte når jeg må, og kjenne på at det er godt å leve…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Fint tilbakeblikk og et sunt syn på livet synes jeg 🙂 Jeg tenker samme som deg. Prøve å unngå å bli for nedstemt og deprimert, spesielt i år. Finne gleder der man minst forventer det, sette fokuset på de små, fine og nære ting. Her blir det hjemmekontor igjen, mange dager i uka. Skal prøve å lage meg et system, så jeg får noen pauser også. Det har jeg vært dårlig på før.. Ha en fin dag Maiken <3

      1. Tusen takk!Ja, de nære ting har blitt viktigere for mange det siste året.
        En ny måte å drive skole på for deg ja… Pauser må man passe på å ha, tenker det kan være vel så hektisk å gjøre alt hjemmefra!

    2. Herlig gjennomgang. Jeg sitter her med dine minner og kjenner at det er en glede å få en bit av livet til de en følger her. Og jeg syns du formidler på en så fin måte, beskuende, reflekterende – slik at en føler en takknemlighet over livet. Livet er en spennende reise, de en er glad i, de en møter, dyreliv og natur – alt dette som er livet. <3

    3. Se her ja.. da var det året historie også.. 🙂 Rat dette året..selv om det for meg ikke har vært så annerledes.. er jo stort sett bare mannen og di to gutta våre som er samla uansett.. men liker at ting er som normalt.. Gode ønsker for det nye året til deg og dine <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg