Det forteller jeg ikke…

 

En dag for noen uker siden gikk jeg på marka-og-ved-sjøen-tur alene…

Da var det jeg la merke til de svarte og hvite fuglene med orange nebb  ved navn Tjeld.

De fløy opp fra et sted,

og virket litt stresset ved min tilstedeværelse…

Jeg visste da at de hadde reir der og fristelsen ble for stor…

Jeg måtte bare finne det…

Hvor det er hen?

Nehei, Det forteller jeg ikke!

Jeg vet de må ha fred og ro til å passe på og jeg fortet meg bare bort for  å ta et bilde og kjenne på lykken ved å finne reiret…

Uken etterpå var disse to på besøk.

Jeg hadde lyst til å vise yngste sønn og kjæreste reiret som jeg lurte på om var der fremdeles.

Det kunne jo være at minken hadde funnet det, eller at noe hadde skremt de bort…

Men se! Her er sprekker og hull. Fuglene skrek da de fløy over oss og prøvde skremme oss, før de satte seg på et berg i nærheten.

Vi var rask med å trekke oss tilbake…

Fuglene var forresten litt mer aggressive denne gangen…

I morgen, dvs. i dag regner det, og da kan man jo ikke gå ut…

ellers ville jeg gått av sted og sett om det lå noen dunete nøster der…

Se på dette treet. For bare litt siden fulgte jeg med på skjærene som ivrig bygget reir her, og jeg forstår hvorfor de valgte akkurat dette stedet…

De har forresten blitt mer stille nå , har sikkert for mye å gjøre…

Det er de samme trærne  til venstre i bildet som har blitt dekket av grønt bladverk og som skjuler skjærene sitt hemmelige familieliv.

Det er noe av gleden med å bo på landet…

Å følge med på all magien naturen inneholder

Også når det gjelder fugleliv…

Helt til høyre i bildet her ligger Hauken gård og der har de fått mange nye tilskudd av fugleunger av flere slag. Der bor jo også produserende høner og hanen i flokken forteller meg hver dag at han fremdeles er kongen på haugen med sine kykkelikyrop…

Denne leietakeren under mitt hustak har jeg også fulgt litt med på …

Men er det ikke nå jeg skal høre fuglepiping av ungene som venter på mat?

“Kanskje det er et reir med døde fugler der”, sier jeg til mor,

etter at jeg høytrykkspylte muren på huset før jeg brukte to av de varmeste dagene til å male muren hvit…

Hmm

Kanskje jeg må ta stigen fatt og klatre opp og inspisere…

Aldri om jeg hadde trodd jeg skulle bli så facinert av alle disse flaksende rundt meg…:)

 

 

 

7 kommentarer
    1. Her rusler du rundt på de samme stiene som du gikk på når du var liten – en ny tid hvor mange av de gamle luktene er borte, nye sanser dukker opp med mange skjønne fine minner. 🙂
      Men denne gangen er alt mer “mystisk” – med mange tanker og mange sanser åpner seg .. Kan det bli bedre 🙂

      Du er flink!

    2. Var nok noen på vei ut av det egget ja.. Gøy å finne/se sånt..men viktig å ikke stresse fuglene.. så greit å ikke fortelle “alle”hvor det er.. Mange koselige/fine bilder her og hyggelig med besøk tenker jeg .. Klem <3

    3. Spennende med fugler – unger og egg! Jeg var ved sjøen på lørdag, og tjelden er rimelig høylytt om dagen ja! Jeg liker også å følge med! KLem <3

      1. ja, de gjør mye av seg om dagene, alle fuglene som passer på ungene sine…:) Gøy du også følger med, tenkte kanskje jeg hadde begynt å bli litt “gal”…:)

    4. Åååå så koselig å lese om dine reelle eventyr…spennende med dyr og ja “Landet” i seg selv er et fantastisk eventyr..Å komme så nært in på fugler er magisk..jeg har rede i hus taket og garasje taket..litt leven blir det når de jobber og de små skal ha mat..klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg