Haiku paiku…

Bildet er bare fordi jeg var hos frisør i dag og klippet meg “lengre”…

Hun brukte rettetang, noe jeg aldri bruker i mitt hår. Så i morgen er det samme krølleriet…, trives bedre med det og gidder ikke holde på med håret, det er slik det er…

Men haiku dere, vet vel hva det er?

Om ikke kan jeg fortelle at det er en japansk poesiform. Kjennetegnet av at det er tre linjer med 17 stavelser, humoristisk, antyder en årstid. Og sikkert noe mer .

Men kravene til strilehaiku er litt annerledes, for nå skal vi til å haikue her i kommunen , alle som en kan greie det, er jo bare å leke med ord…

Det står i Vestnytt, at vi kan vitse og dikte og vinne konkurranse.

Jeg tenker å lage noen linjer hvertfall…

Kravene til strilehaiku er at diktet må være fordelt på tre linjer, og inneholde øygarden.

øy på første linje

gard  på andre og

en på tredje linje.

Kan være på mange måter det.

Eksempel på strilehaiku :

“Gøyere

garderobe

om sommaren”

 

Og to eksempel som kommunen allerede har tatt i bruk:

“Gløym Gardemoen, England er nærare”

“Nøysame gardbrukarar lever lenger”

 

Srilehaiku må selvsagt skrives på nynorsk eller dialekt.

De som skriver på dialekt må ha tungen beint i munnen , for er ikke alt som sies som går å skrives …

Rett og slett fordi det ikke finnes bokstaver i alfabetet til det…

En “strilelyd” som er mye brukt og som jeg har bedyret at jeg aldri kommer å snakke med …

fordi det høres så stygt ut…

ja unnskyld da, men det synes jeg…

og jeg HAR begynt å snakke rimelig mye stril igjen etter å ha flyttet hjem…

Det er altså  en ø , som f.eks. i dør, eller u, som  i gulv…

Det uttales som en blanding av æ og ø.

Prøv bare å si æ og ø samtidig…:) Med vekt på ø

Ja, akkurat ja…:)

 

 

Ein ny vårmorgon på gang

hør fuglane vaknar og syng

eg går og legg meg!

 

GODNATTKLEM…:)

 

 

8 kommentarer
    1. Oi, den blandingen av æ og ø var ikke lett nei. Tror jeg fort gir opp den 😉
      Men har aldri hørt om Haiku, så nå lærte jeg jo noe nytt 🙂
      Du var fin med glatt hår, men jeg synes du kler utrolig godt krøllene dine, så bare bra at du ikke stresser så fælt med å få til noe annet 🙂
      Det er store sjanser for at min datter blir bergenser fra høsten av, i alle fall en stund. Så da kommer jeg nok til å få meg mang en tur dit tenker jeg. Så får jeg høre da om jeg vil høre veldig forskjell på stril og ren bergensk 🙂
      Fine dagen til fine deg ♥ Klem

      1. He, he… så bra da! Ja, blitt krøller igjen nå. Kler meg bedre…Ta deg bare en tur hit om du er på disse kanter. 50 min. kjøring fra Bergen sentrum.

    2. Så fint bilde av deg og håret ser supert ut 🙂 Aldri hørt om Haiku..og æ og ø hørtes håpløst ut.. Men veldig fint dikt om vårmorgen <3 God helg videre

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg