Om brente damer…, og oppskrift skårne peppernøtter…

Jeg har ikke vært utendørs på to dager, og det kjennes godt…Det er minst like ille å bevege seg utendørs her ute i havgapet som i Bergen, og der har vi jo fått det dokumentert på nyhetene hvordan det står til…:)

Vi har dristet oss til å være sammen i dag, med familie på besøk som vi ikke har sett på en stund.

VI var  tilsammen 5 damer fra 1 år til 78. Og en mann.

Ja, 78 år i overmorgen da, det er mor…

Da fikk jeg samtidig levert de siste pakkene…,

de som ikke skal leveres er strødd rundt i gjestesengen.

Jeg skal nok gjøre den klar til julenatt for med stor sannsynlighet blir her noen som overnatter…

 

Som mange andre har jeg bakt litt i det siste, ikke mye , bare litt…

Og om du savner noen småkaker, deler jeg herved oppskrift på de beste julesmåkakene jeg vet.

Det er mors oppskrift,  jeg har laget de før, men uten at de ble gode, og jeg lurte dermed på hva jeg gjorde feil…

I fjor da vi skulle bake de sammen, lå jeg langflat i influensa…

Siden har jeg ikke vært syk!

 

SKÅRNE PEPPERNØTTER

25o gr. smør

2,5 dl sukker

1 dl sirup

75 gr. finhakkede Mandler

50 gr. finhakket Sukat

1 ss Kanel

1/2 ss Nellik

1/2 ss Natron

500 gr. Hvetemel

Varm smør, sukker og sirup, men la det ikke koke. Ta det av platen og tilsett mandlene(som er hakket for hånd), sukat og krydder. Rør ut natron i litt/1 ss vann og bland det i røren. Tilsett melet , litt av gangen.

Lag deigen til to “brød”-se bilde over,  og la den stå kald til neste dag.( Men IKKE i kjøleskap. Tror det var dette jeg gjorde feil før…)

Dagen etter skjærer du tynne skiver, og steker de på 175 grader i ca.10 min. Men følg med, så de ikke blir brent.

Lover at de smaker fortreffelig!

Om brente damer er å si at jeg fikk så ubendig lyst på helt vanlige pepperkaker uten noe “stæsj” på, og det er flere år siden jeg  selv laget , det er jo flere andre i familien som baker og som kan dele…:)

De ble gode,  jeg var veldig mindful når jeg stekte de, for det er så lett å brenne de,

det husker jeg av erfaring…

Det gikk fint helt til mor kom inn på kjøkkenet og begynte å mase….:)

Og tror du ikke det var damene som ble brent…, og noen hjerter…

Damer blir “brent” i det virkelige livet også…

Og det er ikke noe hyggelig akkurat…

Men hva skjer med “brente” damer?

Vel, da kan man velge. Skal man satse og kanskje la seg utsette for å bli “brent” igjen…

Eller skal man la være å utsette seg for noe som helst, trekke seg tilbake og kanskje finne ut at det er  greiest, mest behagelig…

å fortsette alene…

Det var bare noen tanker om brente damer som ikke er pepperkakedamer, for de er det jo kjørt likevel, de kan man bare pælme i bosset

eller så er det kanskje noen som liker brente damer og “brente damer”….:)

Ønsker alle GOD JUL, passe på hverandre og være snille med hverandre!

5 kommentarer
    1. Fine ord. Godt å få levert gaver og smakt litt på julekakene. Brente kaker, eller brente damer? Vi fortjener vel alle en sjanse til, brent eller ikke tenker jeg. Brente pepperkaker er morsomme da. De kan jo limes opp i en krans eller noe, så kan de skinne litt til! Ha en fin dag 🙂

      1. Tusen takk! Det som er så bra når en er så voksen er at man slipper å ta hensyn til så mange andre kanskje.., bare seg selv…
        Man har et realt valg! God juleklem til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg