OM BEKYMRINGER OG ORKIDEER……

Hvem er det som gir deg de største bekymringene i livet?

For ingen går vel bekymringsløst rundt hele tiden……

Jeg tenker at det er en naturlig del av livet når man er glad i noen, at man da også bekymrer seg, når ikke alt er som man ønsker, og når man forlengst har måtte slippe kontrollen på andre enn seg selv og sitt eget liv…..

Selv om det hjelper lite eller ingenting å gå rundt å bekymre seg, så er det ikke lett å styre.

 

Orkideen er en vakker blomst, som jeg beundrer når den står i full blomst,  men jeg er ikke så tålmodig med den når den ikke blomstrer lenger.

For det er da man må ha tålmodighet.

Jeg leser at Orkideen trenger en skikkelig gjennomvanning en gang i uken, og man skal tømme av overflødig vann, for den liker ikke stå med bena i vann. 

Klart den ikke liker det!

Ikke kast den når den er avblomstret. Sett den kjølig, men lyst, og klipp av tørre stilker, gjerne helt ned til bladene. 

Og det er nå tålmodigheten blir testet. Det er nå den skal stå og være stygg lenge mens man lurer på å bare kaste den, og i mange tilfeller er det det letteste å gjøre, og bare å gå og kjøpe seg en ny. 

Men det gir glede å se nye skudd komme frem, og se at den klarer seg og blomstrer på nytt.

Den trenger bare være i fred en stund og at man har tålmodighet med den og passer litt på den…..

 

Jeg vet ikke om jeg er den mest tålmodige når det gjelder blomster, men jeg prøver.

Jeg prøver med mennesker også. 

Man må være tålmodig, la de som trenger det være i fred en stund og finne sin egen vei ut av vanskelige ting, selv om man aller helst ville hatt full kontroll på alt, om så bare for at man ikke skulle bekymre seg…..

 

 

 

13 kommentarer
    1. Jeg bekymrer meg veldig mye for de jeg er glad i … slik har jeg vært siden jeg var barn..prøver å “plukke” det av meg for det er slitsomt..
      Vakker Orkide.. har en i vinduskarmen som jeg har fått igjen blomster på en gang før..og skal se om det kommer enda en gang… men den står nok for varmt når jeg leser det du skriver her… Ha en fin kveld <3

    2. Ja, en må være tålmodig – f.eks. med voksne unger…. det syns jeg er vanskelig….. vil jo lissom hjelpe, og maser ivei… hihi…. Orkideer klarer jeg sjelden å få tilbake, men jeg prøøøøøver som du sier! Klem 🙂

    3. Et veldig godt “Bilde” på det du snakker om. Jeg er ikke flink med orkideer. I alle fall sliter jeg med å få dem til å blomstre igjen! Flott, nytt profilbilde av deg! 😀

    4. Jeg er dårlig med blomster. De eneste jeg får til LITT er orkideer 🙂 Mamma har fått mange nå på sine. Og vi har funnet ut at det er mye blomster på dem, igjen og igjen, fordi de får stå rett ved der hun sover. Og de står sammen. De liker nok selskap, både fra hverandre og fra henne 🙂

    5. Fint innlegg, helt enig! Jeg tror det finnes nok av bekymringsløse mennesker, men jeg tror også de skulle vært det for uten. Å være bekymret er en del av livet som du sier, og livet skal man kjenne på. Alle følelser som hører med, og ikke bare de gode. De vonde følelsene er vel så viktig, da disse er verst å akseptere.For det må man visst.Uansett… livet bryr seg ikke om vi aksepterer det eller ei.. Ha en StRåLeNdE kveld M A I K E N !

    6. Det var et fint innlegg. Syns det er enklere med mennesker enn med planter. Når jeg har for lite energi syns det på plantene. Akkurat nå har jeg nesten ikke planter, blir så lei av at jeg ikke klarer å passe de. Men har fått orkideer til å blomstre igjen.
      Jeg bekymret meg så mye at jeg plutselig skjønte for omtrentlig et år siden at jeg hadde et snev av posttraumatisk stresslidelse. Da jeg skjønte det måtte jeg gjøre noe. For det var ingen tjent med. Klem <3.

    7. BforB: Takk. Jeg får ta meg en runde med plantene nå, pleier se over de om søndagen, men glemte i går….:)
      Nei, er sant, ingen er tjent med det. Eneste positive er at når man bekymrer seg for andre enn seg selv er det fordi det er noen man er glad i…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg