BIFF bourgogne og TUR FØR FROKOST…

Selv om jeg spiser vegetar hender det at jeg lager en kjøttmiddag en sjelden gang….

Som i går da jeg hadde noen middagsgjester.

Dette er en av de få kjøttrettene jeg lager, fordi den er enkel å få til, og min eldste sønn forspiser seg gjerne….:)

og da vet jeg det smaker.

Jeg deler oppskrift om noen har klikket inn bare for å få den, jeg har kanskje delt den før også.

 

GRYTE BIFF BOURGOGNE

(Dene er vel for ca. 4 personer)

1 KG BENFRI OKSEHØYRYGG (jeg pleier gå på Meny)

150 gr. BACON

250 gr. SOPP

NOEN SJALOTTLØK + 1 GUL LØK (Du kan også bruke noen fedd hvitløk)

1-2 SS HVETEMEL (ta gjerne 2 om du vil ha litt fyldig saus)

3 SS TOMATPURE

5 DL RØDVIN ELLER KRAFT FRA OKSEFOND (jeg brukte oksefond kraft)

2 LAURBÆRBLAD , TIMIAN (Det står fersk, men jeg bruker krydder)

NOEN GULRØTTER

Skjær kjøttet i passelige store terninger, stek det i en panne, krydre med salt og pepper og legg det på et stekebrett sammen med bacon i terninger. (Ha gjerne bakepapir på)

Dryss over mel og stek det i ovn i 15 minutter 200 gr.

Lag oksefond kraft av 1- 2 stk oksefond og kok det opp sammen med 5dl. vann.

Fres løk , gulrøtter.

Ha kjøttet oppi kraften sammen med laurbærblad og timian og la det koke ca. 1,5 timer.

Ha oppi gulrøtter og løk når det har kokt en stund, stek soppen og ha i  den helt til slutt. (Du kan også ha den ved siden av, hos meg er det noen som ikke liker sopp)

Godt tilbehør er rosenkål. Eller broccoli. Eller begge deler.

Smaker sikker godt med tyttebærsyltetøy også, det skal jeg huske neste gang.

Og selvsagt poteter eller potetstappe.

Hos meg i går ble det midt i mellom, for jeg har ikke greid trikset med å holde mandelpoteter hele.

(Spør gjerne om du lurer på noe i oppskriften)

og så får jeg vel nesten be om unnskyldning for at jeg legger ut oppskrift på kjøttmiddag. Og så på en mandag da…..:)

Nå er det tiden for å gå på tur før man spiser frokost, hvertfall for meg som står opp kl 16 ganske ofte.

Er det opplett da , så er det bare å få på seg turskoene og lange ut så man får beveget litt på seg og se dagslys.

Frokost spiser jeg etterpå . i 18-19 tiden. Det er mørkt klokken 19.

Ta vare på dere selv i mørketiden og få nok dagslys, det gjør godt for den mentale helsen.

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg