TREKKFUGLER , ny ovn og en god sjokolademousse…

Det er denne tiden nå….

De som kan, samler seg og flyr sydover ….

Det var min datter som sendte meg dette bildet hun tok for noen dager siden.

August er min melankoli måned. Jeg greier ikke glede meg så mye over omgivelsene utendørs, men det pleier gå over når vi kommer til september.

En veldig gledelig hendelse de siste dagene var når min sønn og samboer hjalp meg med å få på plass ny stekeovn. Da kan jeg kanskje begynne å lage noe som blir vellykket i ovnen etterhvert. Jeg har nemlig ikke visst om at undervarmen var ødelagt.  For ovnen virket jo….

Det var når min yngste datter var på hjemmebesøk hun oppdaget at det ikke var mine matlagings -og bakeferdigheter i ovn det var noe galt med , men selve ovnen….:)

Når ovnen var på plass her en dag, ble det middag og dessert på mine gode hjelpere. 

Og vet dere! Du kan faktisk levere inn det gamle “rukkelet” på Elkjøp når du kjøper noe nytt der! 

Og sjokolademousse som ble laget til dessert har denne oppskriften:

2 dl kremfløte

225 g kokesjokolade

4 stk eggeplommer

2 stk eggehvite

100 g melis (kan med fordel ta litt mindre)

1. Pisk fløte til myk krem og sett kaldt

2. Smelt sjokoladen i vannbad. Bruk lav temperatur og rør forsiktig etpar ganger underveis.

3.Stivpisk eggehvitene med melis.

Bland forsiktig den smeltede sjokoladen med eggeplommene (merk. det skal være 4 eggeplommer)

Vend inn krem og til slutt de stivpiskede eggehvitene.

VOILA

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg liker august, september og absolutt okotber med alle fargene som kommer. Men i sluttet av november…da kan du få hele årstida av meg gratis… Desember går greit.. Men januar og februar er ikke noe særlig, men mars derimot…Sånn er det for meg 😀 Det varierer veldig :_) Det er bra med ny ovn da 🙂 Åååå, sjokolademousse, deilig <3

    2. Ser stadig fugler i flokk om dagen ja… Deilig å ha en ovn som virker som den skal.. mer moro med matlaging da :)) Sjokolade og bær… nam <3<3

    3. frodith: Den sjokolademoussen er så enkel å lage , bare å mikse noe sammen, så den synes jeg at du må lage til hr. frodith…:)
      Er godt vi liker forskjellige årstider og måneder. Mars synes jeg er slitsom å komme seg gjennom…

    4. Jeg er omtrent som Frodith når det gjelder årstider, November er “Bånn i bøtta”. Den sjokolademoussen virker veldig god – ut fra oppskrifta! 🙂

    5. Ja jeg så (og hørte) fugler i flokk for noen dager siden, klarte å knipse et bilde av de før de for videre! Litt vemodig….. Moussen så kjempegod ut <3

    6. Det så godt ut. Og hva hjelper det med kokkelering om ovnen ikke virker. Det er så godt å få hjelp. Gratulerer med ny ovn.
      Ening med deg at august kan være melankolsk.

    7. Kjedelig når stekeovnen ikke fungerer som den skal. Skjedde meg en gang rett før jul, krise som heldigvis fikk en lykkelig slutt. Sjokolademousse er jo så godt, kjenner at jeg fikk vann i munnen 😊

    8. BforB: Var godt det var flere enn meg som synes august er melankolsk…..
      Ja, jeg er heldig som har noen nære som hjelper meg når jeg kommer til kort….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg