JEG SER DEG….., men jeg vet

Jeg ser deg

der du vandrer bortover korridoren, med dynen slepende etter deg, 

samtidig som du bærer på en verdifull ting du selv har laget.

Med tålmodighet,

for lenge siden…..

Du minner meg om en liten gutt når jeg ser deg slik….

Du går mot ytterdøren, kjenner på dørhåndtaket , som du pleier.

 Døren er låst….

Jeg ser deg nå, men jeg vet at du engang var en familieforsørger , en god mann og far, du likte fiske-og friluftsliv og hadde et godt liv…

Det var før …

Før Alzheimer kom…..

Jeg sier navnet ditt, du snur deg og møter blikket mitt.

Du har mistet ordene du engang hadde, men du lar meg få lov til å lede deg inn igjen til sengen din,

mens jeg nevner navnene til de du er glad i , og forteller deg at de sover nå…….

 

Jeg ser deg

der du sitter og holder en bylt i armene dine, 

Du er fremdeles en flott dame, og det er akkurat som om du holder et lite barn…

Kroppen din og bevegelsene dine er enda i stand til å holde et lite barn på den mest perfekte måte.

Du smiler til demensdukken, og du smiler til meg.

Jeg smiler igjen og viser deg at alt er i orden….

vi går sammen mot  rommet ditt,  det er på tide å legge seg nå.

Jeg ser deg , men jeg vet at du for ikke så langt tilbake, hadde en av de skarpeste hjernene i denne byen, med en utdannelse og faglig arbeid  bare noen få personer har….

Men Alzheimer gjør ingen forskjell , den tar for seg av alle slags hjerner…..

 

Jeg ser deg

der du vandrer rundt,  du bøyer deg ned innimellom 

som om du leter etter noen.

Du roper et navn, litt forsiktig, som om du roper og leter etter et barn som har gjemt seg bort….

Men det er ditt eget navn du roper….

Er det deg selv du leter etter?

Jeg ser deg, og jeg vet at ingen i familien din heter det samme som deg.

Du er mor, bestemor og oldemor. Du har mange som du har hatt et godt liv sammen med. Litt av det kan jeg se på de fine bildene du har…..

“Kan du være litt med meg?”

Du spør meg så forsiktig når jeg har bredd dynen på deg, og jeg sier at jeg skal sitter her ved sengen din en stund.

Men du må prøve å sove nå, det er natt….

 

 

 

 

18 kommentarer

Siste innlegg