MONSTEEER OG ALZHEIMER…..

Denne har fått sin plass i mormor-samle-esken med ting og tang fra barnebarn.

Foreløpig er det bare 4-åringen sine små selvlagde gaver som har plass der…

Men hva er dette for noe da? Vi sitter og tegner, og han har tegnet denne  figuren. Vi klipper den til. Han har blitt en flink saksebruker etterhvert.

Jeg prøver meg og spør han hva det er han tegner. Men det vil han ikke svare på….

Jeg tror jeg vet hva det heter, men kommer ikke på ordet…..

Det var ikke spøkelse. Det var ikke troll. Og plutselig kjenner jeg den krypende angsten for å ikke huske ord. Det jeg forbinder med Alzheimer… 

På ekte.

Det blir til at jeg spør min datter når jeg sier at jeg ikke greier huske ordet som  minner  meg om spøkelser og troll.

“Ååå.. Monster?”

“Ja, det var det jeg leitet etter. Hvorfor i huleste kunne jeg ikke komme på det….?”

 

Det er ca. 80.000 personer med demens i Norge. De fleste med Alzheimer sykdom. Jeg tror det er mange flere. Fordi det kan gå lang tid før de som ikke er aller nærmest, får vite om det. Demens er fortsatt en sykdom mange vil holde skjult så lenge de kan. Og det synes jeg er vondt å tenke på. 

Min far hadde Alzheimer og døde for litt over ett år siden. 

Det er litt ulike meninger om hvor mye arvelighet har å gjøre med utviklingen av Alzheimer. Jeg tror at den prosenten er langt høyere enn antatt….

Fordi jeg har jobbet med denne gruppen pasienter i mange år, og jeg hører og ser at det ofte er flere i samme familie/slekt som lider av det.

Jeg innrømmer at jeg ofte tenker på det, og at det gjør meg litt engstelig.

Jeg ser det gjennom jobben min, og jeg hører om det.

Det at man er så prisgitt alle andre. Selv om det snakkes aldri så mye om selvbestemmelse, så bestemmer du ikke “en dritt”…

Du kommer garantert ikke på første plass i køen for sykehusinnleggelse og operasjon om du kan skilte med en demenssykdom. Om du er 65 eller 95….

Vil du ha hjelp til HLR om det trengs? Hvertfall ikke du som bestemmer….

Medisiner. Antipsykotiske medisiner blir mye brukt i demensomsorgen i dag. Selv om det tydelig står i felleskatalogen at det ikke bør brukes til demente….

80.000 er mange menneskeskjebner, og mange pårørende. Jeg vil anbefale pårørende å følge svært godt med, både på medisiner og annen eventuell behandling.  Spør legen, bare mas….Det er så uendelig viktig at de som er nære engasjerer seg her

Når det gjelder meg selv, så har jeg ikke tenkt å teste meg, jeg bare håper jeg slipper unna….

Og monster. Det ordet skal jeg virkelig ikke glemme….:)

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Uffda, det hørtes litt skummelt ut, egentlig. Men vi står vel alle fast på et ord innimellom, selv tenåringene mine sliter innimellom med å finne ut hva de egentlig vil si. 🙂

    2. Fint monster som så ganske ufarlig ut :)) Men Alzheimer er jo skummelt sånn på ordentlig..min bestemor på 97 har begynt å surre di siste åra..men det er jo ganske “innafor”..håper å slippe unna noe slikt før man eventuelt er “hønngammel”. Jeg er veldig skremt av medesiner på sykehjem..jeg tror nemlig det var hovedårsaken til at mamma døde når hun gjorde (hadde jo kreft, så det ville nok gått på etter hvert) jeg fikk dem til å trappe ned bruk av Haldol for ca et år siden, og da ble hun mye bedre. Men da hun flytta til sykehjem med langtidsplass økte di det igjen ..og jeg tror det var med på å forkorte livet hennes…. Skal fortelle min “historie” til kommunelegen tenker jeg…men det krever litt arbeide så må komme meg litt først… Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    3. annebe: Ja, når man er 97 synes jeg det er innafor , som du sier.
      Haldol er det verste av det verste, og selv om jeg jobber på en demens avdeling med mye aggresjon, er dette noe jeg ikke vil se og høre noen av pasientene få. Jeg kommer til å argumentere veldig om og når det blir aktuelt. Dette har vi lært mye om da jeg tok psykisk helsearbeid for noen år tilbake. Og dessuten har jeg sett virkningene av dette selv i jobben min gjennom mange år.
      Ja, jeg synes du skal ha en lang samtale med kommunelegen, for det burde vært forbudt å gi noe menneske den medisinen.
      Ønsker deg også en fin uke. Passe godt på deg selv

    4. Ikke gøy når man begynner å tenke på sånt. Jeg har en mor som er 85 og klar som bare det fremdeles. Det synes jeg er godt. Mormor var også fin og klar. Ille at man ikke har nok gode nok tilbud til demente egentlig 🙁 Og at dette med medisinering fører galt av sted. De som er veldig syke klarer jo ikke følge med selv 🙁

    5. frodith: Da er du heldig med de genene i alle fall…
      Tilbud til demente jobbes nok med, og jeg synes det er spennende å følge med på hva som dukker opp. Men som pårørende er det også viktig å følge med på behandlingen som blir gitt. For de greier jo ikke kreve noen ting selv nei…..

    6. Skummelt med alzheimer ja…. men, alle kan stå fast med å finne ord innimellom, og spesielt når en er sliten etter feks mye nattjobbing ….. Det var et flott monster han har tegnet, sønnen min på 5 år tegner mye monster han også :))

    7. spisogspar: Takk for kommentar, for det er litt det jeg trøster meg med det du sier om nattevaktene. Siden det gjelder flere enn meg med å stå fast på ord..
      Ja, er vel mye monstertegning rundt om kring i hjemmene…:)

    8. Du er vel mer redd for å få det siden du ser det hver dag. Glemme ord gjør jeg også hele tiden. Tipper det har med nattejobbing å gjøre heller enn Alzheimer:)

    9. Kanskje du har hjernetåke (brain fog)? Det finnes mange forskjellige symptomer på hjernetåke, et av de er at man ikke kommer på et ord. Årsaker kan være lite søvn, stress, lavt stoffskifte, mangel på enkelte vitaminer og mineraler osv.

    10. Gunnhild: oj, det har jeg ikke hørt eller tenkt på. Bare bli vår nå, så skal jeg ta en tur og ta noen blodprøver, for det kan jo tenkes at jeg mangler noe….., men hvertfall ikke søvn

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg