NÅR HUSMORVIKAREN HETER PAPPA….

“Er det ikke noe som heter husmorvikar i dag”?

Spørsmålet fikk min datter i en telefonsamtale her forleden…..

Da kom det ganske tørt fra min datter:

“Husmorvikaren heter pappa i dag”…

Det er harde dager for en pappa i familien for tiden….

Min datter som er ute av drift når det gjelder husarbeid-etter en operasjon i foten,- trenger hjelp til det meste av huslige sysler en stund fremover.

Jeg tror at hennes samboer allerede har fått noen aha-opplevelser…..

Med to små barn, hund og katt er det litt å gjøre hjemme- hver dag!

Jeg undrer meg på hvordan det fungerer i hjemmene rundt om ….

Når både mor og far er i 100 prosent jobb, hvem gjør da husarbeidet hjemme?

Er det naturlig at man deler på det eller er det fortsatt slik at damene gjør det meste, eller kanskje alt?

Det er noe med menn og husarbeid….

Jeg tror jeg brukte opp den siste husmorvikaren da mine barn var små. For ordningen var allerede da avskaffet. 

Jeg hadde 4 småbarn, tre under fem år, da jeg ikke kunne annet enn å ligge der jeg lå. Totalt avhengig av andre til alt…

Husmorvikaren, som egentlig var hjemmehjelp hadde gode dager. For huset mitt fløt rundt, to av barna var noen timer i korttidsbarnehage og husmorvikaren tullet rundt med den minste. 

Jeg kan huske min søster som kom på besøk sa at det aldri hadde vært så skittent hos meg før….:)

Jeg vet at hjemme hos min datter har hennes samboer lært seg å henge opp klær som er vasket…, forundret over (eller kanskje det er rettere å si forbannet)

alle klærne. Hvor kommer de fra….:)

Han har alltid vært flink å lage mat så de sulter ikke….

Jeg har sagt at han skal støvsuge….

I morgen skal jeg ta en tur på besøk og gjøre “alt” 

For det har jeg lovet…..:)

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Her har mannen alltid tatt sin del , men tøyvask har vel alltid vært min greie:)) Nå er det slik at han må ta en enda større del av oppgavene selv om jeg er hjemme og han i full jobb..
      Fint at du kan trå til litt hos datteren din , håper hun snart er tipptopp igjen :))
      Ha en fin kveld <3

    2. annebe: ja, menn og tøyvask. tror det er den største bøygen….:)
      Ja, man må ordne det slik det er mest hensiktsmessig, og det kan være mange grunner til at det blir skjevfordeling…

    3. I følge studier gjør kvinnen nesten alt i hjemmet til tross for 100 prosent stilling. Om jeg husker rett var det så mye som 80%. Takk og lov for at neste generasjon læres opp i likestilling. Vi har din generasjon og takke for det. Som har brøytet vei for oss. Jeg tror helt alvorlig at mange av dagens unge menn fortsatt innbiller seg at de er tenåringer og kan ligge på sofaen og spille play station og spise chips mens resten av livet går seg til av seg selv. Slutt på det nå! Det blir mer akseptert for menn å ta ansvar for hus og barn og for kvinner å “gi litt faen” 😉

    4. dinematvaner: Den studien forbauser meg slett ikke.
      Ha, ha (ler høyt) Jeg kan dessverre ikke takkes for noe som helst når det gjelder husarbeid og menn, og tror heller ikke min generasjon kan takkes for det eller?
      Jeg tror at det er din generasjon som uheldigvis får den ekstra oppgaven med å lære opp menn til husarbeid….

    5. Min erfaring er at notidas unge er meir likestilt når det gjeld husarbeid. Damene finn seg ikkje i kva som helst. Det var ikkje slik i min ungdom, då var det eit mykje strengae skille om kva som var mannearbeid og kvinnearbeid i heimen. Det har heldigvis endra seg no.

    6. Vi har lett for å gjøre sånn som mødrene våre…og gutta gjør som fedrene. Vi vet jo ikke om noe annet. Derfor går forandringene tregt – og vi kan ikke bare anklage mennene – for vi har lett for å kritisere hvis ting ikke blir gjort på VÅR måte (Som selvfølgelig er den eneste riktige!) 😉 Jeg tror det er bare sunt at pappa må trå til som “Husmorvikar” – Hun må gi slipp og han får kanskje øynene mer opp for hvor mye det er å gjøre i et hus! 🙂

    7. Skulle da bare mangle at ikke gutta trår til og hjelper litt i heimen. Er da ikke alt jeg synes er like morsomt heller. Klesvask for eksempe..haha. Men alt utearbeide er forbeholdt meg da. Snø, plen osv…. så det er litt fordeling da! 😀

    8. Haha joda klart det! Hadde ikke kvinner begynt i arbeid og endelig kunne frigjøre seg fra menn økonomisk hadde vi stått og trampet hjemme enda. Leste også en artikkel om at det for første gang i historien fødes fler jentebarn enn gutter. Evolusjonens sett å vise at for første gang har menn mindre funksjon/verdi enn kvinner. Velger å tro på det jeg:)

    9. karidansen: Ja, er så enig med deg i den siste setningen…
      og jeg vet med meg selv at jeg ikke har vært like flink å forvente det samme av guttene som av jentene mine….
      Men dagens jenter er veldig ulike med tanke på hvor mye de forventer og krever av sine menn, det er det inntrykket jeg sitter igjen med

    10. tepausen: Ja, det burde vært husmorvikarer enda, for tenker det er mange som har problemer med å få det til å gå opp når mor i heimen er nede for telling…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg