YOM KIPPUR- når Israel står stille

Før jeg forlater turen til Israel her på bloggen, og tar minnene med meg inn i høst- og vintermørket, vil jeg fortelle litt om hvordan vi opplevde yom kippur dagen.

Dette er den helligste og mest alvorstunge dagen i det jødiske religiøse året.

Da stopper det aller meste opp…

Alle ikke helt nødvendige arbeidsplasser, holder stengt…..

Folk faster, ingen biler eller busser går. Man kan glemme å komme seg fra a til b den dagen, da får man bare være der man er…

Tv og radio sender ikke. Så langt det lar seg gjøre trykkes ingen knapper på den dagen….En av  de to heisene på hotellet stod og jeg la merke til at kassen i baren på hotellet ble brukt manuelt. Ingen unødvendig knappetrykking…..

Vi fikk første føling med dagen på stranden.

“Strandstolmannen”- som forøvrig var den sureste strandstolmann jeg noen gang har møtt på, han likte hvertfall ikke jobben  sin….-

Han kom strenende bort og sa “finish” . Da var det slutt på strandliv. En hektisk ryddesjau begynte , så her var bare å finne andre ting å ta seg til….


Bildet her er tatt fra stranden, og er noen av hotellene som ligger på rekke og rad like ved sjøen.

Solen skinte heldigvis likevel, om det var yom kippur eller ei….

Denne skulpturen på bildet ble mor veldig betatt av . Hun beundret den hver gang vi gikk forbi, akkurat som jeg beundret teppeskulpturen…

Her er det flere som “spiller”. De hadde plass midt på torget i byen , og jeg synes det var et fint innslag..


 

Noe av det beste med reisen, var å kunne stå opp tidlig hver dag , til sollys og varme…., være ute de fleste av timene om dagen….

 late dager som jeg ikke helt vet hvor ble av…..

Påfyll av energi til mørketiden vi går i møte….

Og selvsagt massevis av minner……

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Ser deilig ut 🙂 Virker veldig stille og rolig der ja, pga yom kippur regner jeg med , HELT stille og øde liksom 🙂 Men sol og strand er jo godt uansett 🙂

    2. Så spennende å oppleve en slik dag, da lærer man som regel mer enn om en bar leser om det.. Sure strandstolmenn får skjerpe seg..hehe.. Helts supre bilder, og det hvor en ser hotellene nedenifra var spesielt og fint :)) Bra du har fått påfyll av fine opplevelser <3

    3. frodith: Ja, var litt interessant å få med seg den dagen når vi var der…Nesten ingenting som kan måle seg med sol og strand….synes jeg…:)

    4. Det er deilig med en dag som står stille, hvor ingenting skjer. Da kan man lene seg litt tilbake og tenke igjennom det man har opplevd så langt på turen :o))

    5. For en reise du har vært med på, helt annerledes enn en vanlig sydentur. Masse minned og opplevelser og fine bilder du har delt. Det må være spesielt å oppleve denne dagen 🙂

    6. Vera Lynn: ja,det var merkbart en svært rolig stemning akkurat den dagen.
      Nå er jeg tilbake i min vanlige hverdag, og har fått tid til å tenke gjennom turopplevelser, selv om det også har vært en hektisk uke…

    7. margarites: Ja, var litt kjekt å få kippur med seg, selv om det var litt irriterende å nærmest bli jaget fra stranden….:)Er fint å ta med seg minner inni mørketiden nå…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg