GULROTSUPPE og gulrotrundstykker

Her er en virkelig god oppskrift på gulrotsuppe. Min datter (svensken) har vært hjemme i Bergen en stund og vi har hatt tid å lage mat sammen noen dager.

Oppskriften på denne finner du på hennes blogg : dinematvaner

Sammen med gulrot suppen ville jeg ha gulrot rundstykker. Som basis brukte jeg oppskriften til Wenche Andersen fra tv2.

Det jeg gjorde ulikt her var bruk av mel.

2 kg mel i oppskriften brukte jeg en blanding av Fibra fullkornshvetemel, havregryn og sammalt hvetemel. 

Bare man har målet på mel så kan man blande som man vil. Jeg tar det som oftest på øyemål til det blir en passelig fast deig. Lurt å ikke blande i for mye av gangen.

Jeg ville også ha hvitløkssmør i noen av rundstykkene og blandet i ca en ts i hvert rundstykke før etterhevingen. (SÅÅ GODT!)

Her kommer oppskriften til GODE GULROT RUNDSTYKKER:

 

100 GR SMØR

4 GULRØTTER

5 DL VANN

5 DL YOUGHURT NATURELL

2 PK. GJÆR

3 DL SOLSIKKEKJERNER

2 TS SALT

2 TS HONNING (kan sløyfes)

egg til pensling ( kan sløyfes)

 

Riv gulrøtter fint opp.

Smelt smør. Tilsett vann og youghurt. La bli fingervarmt. 

Tilsett mel og tørrgjær pluss solsikkekjerner.( og husk gulrøttene)

Arbeid  alt sammen til en glatt og smidig deig. 

Heves 30-40 min.

Form til rundstykker og ha på en bakepapirkledt stekebrett.

Etterhev 40-50 min.

STEKES: 225 grader i 12-15 min


 

 

6 kommentarer
    1. Supper er en undervurdert middag! Jeg har de siste årene fått øynene opp for litt nye supper. Både gulrotsuppe og potet/purresuppe er nye favoritter (hos meg) som er enkle å lage – og så gode! Jeg skal prøve denne også en dag, men ikke helt enda. Purre/potetsuppen står på menyen her i morgen – med godt brød til 🙂

    2. margarites: Ja, sant! jeg også er blitt glad i supper , kanskje fordi det er enkelt å lage, spesielt når man bare er en. og veldig godt.
      Høres deilig ut

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg