ME ligner på dyr i dvale

( Bildet er lånt fra nettet)

I går natt leste jeg denne artikkelen i BT mens jeg var på nattevakt, og synes den var svært interessant.

“Stoffskiftet til mennesker med kronisk utmattelse ligner dyr som går i dvale, mener amerikanske forskere.”

“ME, eller kronisk utmattelse er en lidelse som ingen vet hva skyldes, og som ikke lar seg påvise ved medisinske undersøkelser.

Så mange som 10.000 nordmenn kan være rammet.”

Men nå har forskere funnet målbare forskjeller ved blodprøver, på stoffskiftet til friske mennesker og dem med ME.

Kanskje man er på vei til å finne ut at ME er en fysisk sykdom og ikke en psykosomatisk lidelse.

Jeg håper de kan knekke en kode og finne medisiner som virker. For det er mange som sliter  i ulik grad med denne diagnosen.

Spennende er det , og så bra at det forskes videre på…..

I går da jeg skulle stå opp etter en rimelig tøff nattevakt, hadde jeg stilt klokken på 14.00.  Siden jeg hadde en natt fri ville jeg ikke sove bort hele dagen.

Jeg prøvde flere ganger  å komme meg utav sengen, men kropp og hode var bare “blytungt”, og jeg kom meg ikke ut av sengen før klokken hadde passert 15.

Det var da jeg husket artikkelen jeg hadde lest og jeg tenkte: Er det slik det føles, en del av det å ha ME….

Etterhvert som jeg våknet og til og med fikk kveldssol i fjeset, våknet jeg mer og mer, og er ganske sikker på at ME lider jeg i alle fal ikke av, men en litt “uheldig” døgnrytme…..:)

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. Jeg hørte om det der, siden jeg har Me er det jo spennende om de finner ut av ting…enn så lenge prøver jeg bare å forvalte energien på riktig måte..ikke lett når det er så mange som trenger en….men gjør så godt jeg kan :)) Koselig med blomster og lys <3

    2. Dette er utrolig spennende for oss som lider av denne sykdommen. For meg som har vært syk i utrolig mange år, men har i de siste 2 årene hatt ok form, men det varte ikke lengre så øyner man et håp.

    3. Det må være fælt å ha ME. Tenk å være frisk i hodet og så ha en kropp som bare vil sove. Jeg håper virkelig de finner en årsak og medisiner som virker for dem det gjelder.

    4. Haha kjenner igjen den følelsen: hver mandag. Fra spøk til alvor. Den sykdommen er av verste sort kan jeg tenke meg. Man skal være forsiktig å ikke stresse for mye i hverdagen, for det kan kanskje påvirke?

    5. anneli: skal i fall bli spennende å høre om de greier finne ut mer og kanskje noe medisin. For det er ganske mange som lider av den etterhvert.

    6. <3
      Så nydelig du er, Maiken! Viktig tema du belyser, og kjempe godt å lese hvor mange som har kommentert med kjærlige kommentarer! <3

    7. Jeg har gjort det 🙂 men dessverre opplevde jeg veldig mye hets fra ME pasienter som mente jeg hadde blitt frisk på feil måte, aldri hadde hatt ME osv. Jeg vet ikke hvorfor noen oppfører seg slik. Jeg må understreke at jeg også har fått veldig mye positiv respons, så jeg ønsker ikke å skjære alle over en kam.
      Jeg heier på at alle skal bli friske, men da må vi også få frem solskinnshistoriene!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg