SUPERBESTEMOR?…..

Jeg er ikke helt enig i dette sitatet da,men bildet var artig….:)

Jeg selv er ingen superbestemor, bare en helt alminnelig en tror jeg. I alle fall er det det jeg tenker om meg selv, og håper andre også tenker…

I natt lå jeg i sengen i 10 timer, utslitt etter helgen.  For li fra lørdag ettermiddag til søndag kveld var her svært travelt her…..

Jeg hadde avtalt å passe de to småingene på henholsvis 4 år og 11 mnd. De skulle overnatte mens foreldrene var på noe festlig noe.

Mammaen, min datter, skulle komme hjem her om natten og ligge her. Noe bedre avtale har jeg ikke å komme med før den minste blir litt eldre….

Men jeg ville jo selvsagt stå opp og være der med de om morgenen, så mammaen kunne få sove ut. For småbarnsmødre tror jeg alltid mangler søvn…., og jeg maser fælt på min datter om akkurat dette, at hun må sove nok…

 

Ikke vet jeg om det er alderen som gjør at jeg blir så sliten, for det burde jo ikke være det…..?

Ikke vet jeg om det er fortiden- jeg har vært helt alene med 4 barn fra den minste var 4 år og jeg husker at det var travle  tider.  Omtrent hele tiden…

Ikke vet jeg om det er fordi jeg mangler en partner å dele barnebarnpass med, eller om det er fordi jeg jobber kun natt og det er derfor naturlig for meg å sove til langt på dag de fleste dagene i måneden….

I alle fall kan jeg skrive under på at å passe små barnebarn er slitsomt , om man elsker de aldri så mye…

Spesielt den minste på 11 mnd. Man må barrikadere alt…, og alt som man er glad i av knuselige ting må  høyt opp.  Brannapparat må vekk, og vinflasken på vaskerommet….:)  (Tro det eller ei, han fant den likevel. Jeg har sagt det før, man skulle helst hatt øyne i nakken….)

Da blir det lettest å bære han rundt. Men han er tung og mine armer og hofter er ikke så sterke som før. Det kjennes godt…

Det er den lille som er mest jobb, storebror bare roter….

Men jeg vil jo så gjerne at 4-åringen også skal få sin tid med mormor.

Utpå kvelden, når de skulle bade i to omganger i en badestamp , inni dusjkabinettet skjærte det seg litt.

Etter den minste var ferdig badet, og jeg hadde tappet nytt vann i til storebror, mente han at det var litt for varmt. Med den lille på hoften skulle mormor tappe i litt kaldt vann fra dusjen. Men jeg har kjøpt et dusjkabinett som er noen dyser på og de spruter alle veier . Uheldigvis var det disse jeg skrudde på i farten. Det tok tid å få av hele elendigheten. Jeg ble våtere og våtere og fireåringen begynte å le så han nesten ikke kunne snakke: “Det er morsomt mormor”, sa han innimellom latterkulene. ” Nei, det er det ikke…”, skrek jeg høyt tilbake. Mens han sto på sitt: ” Jo, det er det….

Jeg fikk skiftet vått tøy på meg selv, og han fikk bade. Det ble kveld og de kom i seng begge to. Mammaen kom hjem. Men den minste er endel våken enda på nettene, og står likevel opp lenge før noen hane har tenkt å gale….

Med noen timers søvn og middagsselskap søndag,-av de fleste i den nærmeste flokken min nå, holdt det hardt….

Jeg innrømmer at jeg var glad i går kveld, og tok meg et glass vin etter at jeg hadde fått huset på plass igjen. 

For noen superbestemor er jeg ikke . Min datter fikk beskjed at det ble en stund til neste overnatting…:) Men hun tok det pent.

Alt til sin tid. Det tror jeg på. Samtidig som jeg beundrer de besteforeldre som “styrer , passer og herjer “, ofte med sine barnebarn. For det er hard jobb, det skal dere vite… Det er det, selv om jeg elsker de over alt i hele verden…….

 

 

 

18 kommentarer
    1. Nå måtte jeg le, for jeg synes jeg ser deg der du får vann på deg i dusjen. Tenk så morsomt det var for 4-åringen…og for deg også sånn i ettertid. Klær kan jo heldigvis tørke. Jeg er glad jeg ikke har små barn hjemme selv, for jeg har nok med dem på jobben (selv om jeg sier på spøk til mine egne barn at jeg snart må adoptere noen barnebarn). I barnehagen er jo alt tilrettelagt for barna, men det er utrolig hva de kan finne på likevel. Kan ikke slippe dem av syne et øyeblikk. Flere ganger har en på 20 mnd “badet” dukken i do fordi noen foreldre har glemt å lukke døren til badet etter morgenhåndvasken. For unger er kjappe når de ser en åpen dør… Men så er de verdens herligste også, og jeg elsker jobben min (og sovner rett som det er når jeg strander i sofaen etter middag). Man må være våken hele tiden 🙂

    2. Jeg tror det er enklere når man er to -akkurat på dette feltet. Da kan man avlaste hverandre, slik at man i det minste kan få gått på do og stelt seg litt uten unger på slep. Jeg kommer ikke til å bli noen flittig barnevakt om jeg får barnebarn. Noen timer i ny og ne er ok, men ikke overnatting når de er helt små! Da jeg fikk barn, var det kun min mor av besteforeldrene som var i live. Hun kom ofte på besøk og hjalp til , men hun orket ikke å ha dem alene hjemme hos seg om natta. Det forstår jeg godt, men de gangene vi hadde ungefri da unga var under skolealder kan telles på en hånd. Vær stolt av deg sjøl fordi du stiller opp – til tross for at du er alene og jobber fullt som nattevakt!! 😀

    3. Koselig det bildet da :)) Jeg er jo ikke bestemor, men kan tenke meg det er både kos og litt slit..eller ansvar :)) Husker jo da gutta var små selv om vi har vært to om dem hele tiden at det var perioder en følte seg ganske utslitt …men jeg har alltid elska å være med barn både hjemme og på jobb , så det er flere pluss enn minus …heldigvis :)) Alt til sin tid høres ypperlig ut <3

    4. margarites: Hadde aldri greid en barnehage jobb! Beundrer deg virkelig. Jeg synes det er greiere når de er blitt så store som fire, men jammen er det mye støy….:)

    5. karidansen: He, he , kanskje jeg minner deg på det med flittig barnevakt engang…:) Ting blir annerledes når de er der…Men jeg føler meg ganske utilstrekkelig av og til…
      Og tusen takk for støtten!

    6. Å jobbe natt tar på kreftene uansett hvor godt man sover. Overskudd blir et fremmedord og forventninger høyere… Du har jo så mye fri 🙂 klem fra en nattevakt til en annen <3

    7. Synes du heller mer mot superbestemor-hållet jeg da! En baby og en fireåring samtidig er ingen spøk. Det underletter med fler armer og øyne, neste gang får J eller F steppe opp å ta jobben;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg