OM “SMALEHåVVER” og annen julemat….

 

 


Det skal smakes på og fortæres mye ulik mat i Desember måneden. Jeg har før vært en del av kjøttmarkedet i den forstand at jeg har spist kjøttmat. Men sauehoder har jeg alltid valgt å la være å både se på, – der de ligger i kjøttdisken , kjøpe eller spise.  Jeg synes bare det er motbydelig, men prøver å ha en forståelse for at noen har lyst å prøve dette også….. 

Jeg som har vokst opp på bygden, der det var vanlig å slakte sauer hjemme, henge de opp i kjellere og fjøs rundt om , burde ikke vært så “tander”. Men det er jeg.

Hver slaktetid led jeg noe forferdelig. Jeg både føler og kan kjenne lukten enda…….Jeg prøvde å holde meg på lang avstand den tiden det stod på. Jeg kan enda huske da min onkel viste meg et hengende sauekadaver for første gang. Jeg ble rett og slett livredd. Flere ganger kom jeg tilfeldigvis over slike hengende kadaver i fjøs og kjellere, og løp derfra det forteste jeg kunne….. Min sterke avsky for dette sitter enda i……

En gang jeg skulle være med min tante til Bergen,-vi tok båt til byen fra stedet jeg kommer fra, den gangen. Det tok to timer, og var en stor begivenhet da jeg var liten å være med på by-tur. Min tante skulle blant annet inn og handle i en kjøttbutikk.  Jeg var med henne inn, men ble helt satt ut av synet av alt det rå kjøttet, og  løp ut av butikken. Den gangen holdt  jeg på å bli overkjørt…. 

Vi spiste selvsagt også hjemmeslaktet i min barndom. De voksne ville selvsagt ikke fortelle at vi spiste kjøtt av sauene som vi tross alt hadde et godt forhold til ,og som vi hadde navn på…De prøvde stadig å lure meg med at jeg spiste bjørnekjøtt…., som om det var noe bedre. Jeg visst imidlertid hva jeg fikk servert…..

Kjøttspiser har jeg vært helt til for ett og et halvt år siden. Men det føles som en befrielse å slippe ….

I går laget jeg lutefisk. En annen rett vi spiser på denne tiden av året. Da var vi samlet her, en liten del av flokken. Min tante og onkel som ikke hadde vært her siden i fjor på denne tiden , i samme ærend. Lutefisk middag.  og endel andre som er her litt oftere….En koselig dag.

Det var da det kom opp , snakket om sauehoder. Min sønn og kjæresten skal prøve det for første gang snart. Vet ikke om jeg skal si lykke til….:)

Nå får jeg ta en tur og se om jeg får fatt i noen julegaver. Jeg begynner aldri å pakke inn før Desember, men kjøper gjerne så jeg har en del. Så forskanser jeg meg på soverommet mitt og pakker i vei og spiller julemusikk….

Og jeg som gruet meg slik til den lange November måneden…., så putselig var den forbi.

16 kommentarer
    1. Jeg spiser både ribbe, pinnekjøtt og lutefisk..men har aldri smakt smalehåve…men det er ikke så vanlig på disse trakter heller…så er nok mye derfor …
      Som barn er det aldri noe hyggelig å tenke på at dyr blir slaktet og iallefall ikke se det..
      November har gått fort og vært mild og fin her …deilig det :)) Klem <3

    2. Jeg kjøper alle julegavene sent, midtiveis i desember…Blir liksom ikke tid før.. Og smalahove, nei aldri smakt..og kan ikke si jeg vil prøve. Jeg liker ikke godt får eller lam generelt heller…Mer på kylling jeg… 🙂

    3. Ja, plutselig er november forbi. Kjenner meg igjen i det med slakt. I går ble Ribbe og Bacon (Grisene til sønn og svigerdatter )slaktet. Jeg skulle heldigvis jobbe dagvakt i går, men jeg fikk jo med meg at grisekokeren sto og dampet ute på tunet før jeg dro. Jeg fikk også beskrivelse av Junior, for han hadde vært med og sett på avlivingen og hele greia. Ellers takk, sier jeg! Jeg har måttet være med på en del ting som jeg ikke har likt i fjøset her, men nå leier jeg bort, så da slipper jeg det mer!!! Smalahove har jeg aldri spist, og neimen om jeg vil ha det heller! 😛

    4. annebe: Så bra du også spiser lutefisk, det også er jo mat for spesielt interesserte….
      Ja, er godt November måneden er over, jeg gruer meg alltid til den. Det er så mørkt…

    5. spisogspar: Ja, sant..Kjenner at det gjør godt nå når desember står for døren, det er lys ute og inne…
      Du har helt sikkert ikke gått glipp av noe med å ikke ha prøvd smalehåvve…:)

    6. frodith: Oj, du har roen på gavekjøpingen… Jeg har alltid likt best lammekjøtt, er av og til jeg savner det litt, men ikke så mye at jeg blir fristet til å spise…

    7. karidansen: Åå, det må være rart…uff, håper ingen får mareritt i natt…
      Du går helt sikkert ikke glipp av noe ved å velge bort smalehåvve…

    8. Det minnet meg på at jeg skal ta med vegetarisk bacon herfra! Skal se om jeg finner noe annet spennende også som vi kan spise på julaften.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg