GOD PROTEINKILDE og glutenfri

 

Økologisk hvit quinoa har jeg fått smaken på. Den smaker godt i diverse middagsretter, jeg kommer til å bruke den mye, som variasjon til ris, poteter og couscous.

Jeg synes det smaker best om man blander den inn i maten etter den er kokt, i stedet for tilbehør.

Quinoa kommer opprinnelig fra Sør-Amerika og kalles gjerne for “Inkaenes gull”, på grunn av sitt næringsinnhold. Har et høyt kostfiberinnhold, høyt innhold av vitamin B1, og mineralene magnesium , jern og sink. Er en god proteinkilde i et vegetarkosthold, (14 gr. pr. 100 gr.), en kilde til vitamin B6 og mineralet kalium. Quinoa er naturlig glutenfri.

Jeg blandet noen grønnsaker i wokpannen , sammen med tofu som jeg hadde marinert i krydder og olje en time, stekte dette 10 min. og blandet så i kokt quinoa, som er ferdig på 12-15 minutter. En sunn og enkel middag som tar kort tid å lage.

12 kommentarer

Siste innlegg