OVERNATTE PÅ HOTELL ALENE ?

Dette bildet er av en flott orange ryggsekk, mens min veldig gamle, men enda “i live” orange ryggsekk, ligger på loftet hos min mor. Jeg hadde den med på turen jeg vil fortelle om.

Det har seg slik at jeg i år for første år på svært lenge har over fire uker ferie der jeg ikke har noen planer. Jeg har reist sammen med noen nesten alltid,-i juni i fjor var jeg i Tyrkia sammen med tre av mine barn-,men det virker til å skjære seg litt i år. Min guide de siste årene (min yngste datter), skal jobbe akkurat de samme ukene jeg har fri. Hadde jeg opplevd å ha sommervær her hjemme i ferien, så hadde ikke valget vært vanskelig, da hadde jeg blitt værende hjemme, for her finnes så mange fantastiske steder i passe avstand  fra meg, som jeg kan dra til. Men å gå her i drittvær i flere uker , det gjør jeg IKKE, da er jeg tilbøyelig til å ta første fly jeg får plass på, til et sted med sol.

MEN , tør jeg bo på hotell alene? Jeg er ikke særlig lysten til det, for jeg hadde en skremmende opplevelse for lenge siden, men den sitter i kroppen enda…,jeg har aldri likt å overnatte alene på hotell etter den opplevelsen.

HISTORIEN er: Jeg hadde aldri vært utenlands før, annet enn en danmarkstur, og hadde blitt overtalt av en veninne til å dra på loffen alene = Interrail. Aner ikke om det finnes det samme i dag. Man kunne i allefall komme seg nesten til verdens ende for en billig penge, ved å reise med tog.

Jeg pakket den orange ryggsekken og en sovepose og dro i vei. Jeg var vel 21 år den gangen. Jeg tok toget nesten non stop til Athen og hadde mange rare opplevelser , og traff selvsagt mange artige mennesker underveis, som var ute i samme ærend. Da jeg kom til Athen sent på kvelden var jeg utslitt og hadde bare lyst til å finne meg et hotell i stedet for et vandrehjem, å overnatte på. Så jeg tok en taxi og ba han finne et ok hotell for en natt.

Hotellet var et ganske fint hotell, og jeg husker jeg synes det var dyrt da jeg betalte på forhånd. Rommet var i øverste etasje, helt inne i en gang , og etter å ha dusjet hadde jeg bare tanke om å få meg litt søvn. MEN, etter eller annet i underbevisstheten min forstyrret meg, eller kall det intuisjon. Jeg følte meg slett ikke trygg. Jeg stod opp , satte en stol foran døren, så ikke noen kunne ta ned dørhåndtaket, la meg igjen og sovnet etter det.

Så våknet jeg plutselig av at noen prøvde å komme seg inn til meg ved hjelp av nøkkel, men ikke greide det pga. stolen jeg hadde satt foran. Rett etter ringte telefonen på rommet , jeg tok den uten å svare, og hørte bare noen som snakket på et språk jeg ikke forstod. Jeg bare følte at jeg var i fare, og hoppet i klær, løp ut av rommet og ned i resepsjonen, Der oppførte jeg meg ikke særlig hyggelig. Men jeg var livredd!

Jeg er helt sikker på at noen som jobbet på hotellet hadde tenkt å komme seg inn på rommet mitt denne natten. Jeg turte ikke være der mer,men  fikk ikke pengene mine igjen, gikk bare ut i natten og hang meg på en annen interrailer jeg møtte. Så satt vi i en park resten av natten.

Man kunne være borte en hel måned på samme biletten den gangen ,men jeg dro hjem etter ca. en uke, da var jeg vel fornøyd. Jeg hadde mange sprø opplevelser og har aldri hverken før eller siden møtt så mange og ulike menn som ville utnytte meg. Om det var den naive utstrålingen min, eller det var den orange ryggsekken vites ikke….:)

I alle fall så er det det verste med å reise alene , det å ligge alene på hotell , for jeg trives i eget selskap og lar ikke være å reise av den grunn.

Kanskje jeg skal gå på loftet til min mor å finne frem den orange ryggsekken igjen, er ikke godt å vite hva jeg kan finne på…..:)

1. Vi opplevde også mye rart når vi var på Interrail som unge, jeg tror det har noe med å gjøre at man er ung, og muligens utstråler et eller annet. Som voksen, på mer dyre hoteller (ikke veldig dyre altså) så har jeg aldri følt meg uttrygg, men var mye rart som sagt på de stedene vi stoppet som unge. Håper du finner et billig men FLOTT hotell som er trygt og bra 🙂

2. Grøss…følte nesten jeg leste en krimroman jeg…skummelt :)) Jeg hadde heller ikke blitt på det hotellrommet om natta…men det var nok en opplevelsesrik tur..og det gikk jo heldigvis bra :)) Sommer i Norge er nydelig…men ja vi mååå få litt sol altså 🙂
      Orange sekk høres fint ut…da blir man jo synlig i trafikken også :)) Fin kveld videre :))

3. annebe: Ja, det var faktisk skummelt, og jeg kan love at jeg mange ganger siden har tenkt på hva som kunne ha skjedd….Denne sommeren blir visst fin i august, det sa Eli Kari Gjengedal, på radioen da jeg kjørte hjem i dag tidlig, men så lenge kan jeg ikke vente ….:)

4. Jeg har aldri vært på interrail. Jeg ble litt overbeskyttet og var også noe engstelig av meg Har derfor litt å ta igjen på mine eldre dager. Skjønner godt at du syntes den opplevelsen på hotellet var utrivelig! 😛

5. Nei, jeg har nok ikke det… Hadde oransje sekk på videregående, men den ble kastet for mange år siden. Nå har jeg en turkis Bergan-sekk, og den gjør nytten.
      Jeg skal jobbe i hele juli, men i august kan det jo bli en tur! 😀