JULETID OG JULETANKER

 

Vi er inne i en tid for omtanke og ettertanke.  Det blir litt mer synlig hvem som bryr seg om hverandre, og hvem som slett ikke gjør det . Vi snakker jo om det,- hvor skal du være i år, og med hvem. Noen er alene uten å velge det selv, eller er alene fordi de har valgt det.

 

De fleste vil være sammen med andre som betyr noe for dem, de man kjenner godt, er glad i ,de aller  nærmeste. Noen har dårlig råd og strever med det, andre har nok med penger men kanskje ingen å være med i år. Noen er ensomme for valg de har gjort, eller andre har gjort for dem?

 

 Noen reiser bort fra Jul og julefeiring. Andre betyr ikke julen noen ting som helst for.

 

Media tar opp omtrent det samme hvert år, Og noe er vel litt sant for mange av oss.  Vi bruker for mye penger, vi gir for mye og for store gaver, vi gir ikke nok til de som trenger det, vi spiser for mye, drikker for mye, vi er ikke inkluderende nok osv.

 

Når man har voksne barn, og spesielt når man får barnebarn, blir Julen annerledes. Det er ingen selvfølge at vi skal være allemannsamlet lenger. Det blir kanskje annenhver jul med noen. Det skjedde oss i fjor, at min nærmeste kjernefamilie var splittet, siden rettferdigheten sa annenhver jul med barnebarn.

 

Min datter skrev et nydelig brev til oss på Julaften:

 

«Hei og god Jul i huset.  Det blir en annerledes Jul i år, spesielt for meg. Jeg kommer til å savne alle. Savne til å le i kirken med A, og få halvhjertet kjeft av mamma for det. Jeg kommer til å savne når mormor ler høyt av lett dårlig humor, og F sine ikke helt seriøse kommentarer til morfar. Morfars blikk når det kommer noe ekstra i kaffen. Og vårt alvorlige fjes når mormor leser bibelvers. Jeg kommer til å savne når J blir litt plaget bare for at vi er glad i han, og ikke minst mammas stress. Og når mamma senker skuldrene og kan le med mormor. Regner med maten på T er cirka lik, og håper på hjemmelaget riskrem. Uansett så må nye tradisjoner skapes enten man vil eller ei. Og E (mitt barnebarn) er uansett verdt såpass. Kos dere masse i Julen. Jeg kommer til å tenke på dere hele tiden. Glad i dere.

 

Klem fra årets outsider»

 

I år samles vi hjemme her på selve Julaften, mor og barn pluss barnebarn og en annen «outsider».

 

 « svensken» i familien har allerede gjort entre, vi har hatt besøk og skal i besøk, Og  lever noen uker  med fare for høyt blodsukker og for høyt  kolesterol.

 

For meg blir det viktigere med årene at klanen samles, har tid til å treffes, være sammen og snakke sammen. Og selvsagt god mat er en viktig ingrediens her.

 

Siden vi er inne i denne tiden for omtanke og ettertanke, la oss i det minste gjøre det så godt vi kan, for dem som på en eller annen måte angår oss, og for dem som vi bryr oss ekstra mye om. La oss være snille med hverandre!

 

Om det er noen vi ikke bryr oss om- la oss gi dem fred .Ønsker alle en GOD  JULETID OG JULEFRED

Blir denne ferdig til jul kanskje?

 

Hilser også fra min firebeinte og kameravennlige samboer

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg