NEI, jeg greier ikke å forstå det…

“Kan du ta bort hundene…”

Det er noen år siden, men jeg glemmer det ikke. Jeg går nattevaktsrunde og kikker inn til en tynn liten og lutet nattkledd skikkelse som står med ryggen til…,

i et hjørne av rommet …

Jeg får historien hans av en annen pleier som forteller at han var krigsfange under krigen…

En annen historie fra nattjobb er han som alltid måtte ha lys på på rommet når han skulle sove fordi han var fanget i en bygning som ble bombet under krigen, og så barn som døde rundt seg…

En natt da brannalarmen gikk og han kom krypende full av angst ut døren sin, var han den første jeg tenkte på å orientere om at “det er bare falsk alarm”…

Kanskje han greide huske det til alarmen var stanset…

Jeg tenker på alle de overlevende som skal leve resten av livet sitt nå med krigstraumer og hat…

Og jeg greier ikke fatte at alle de menneskene i den 27 km lange kolonnen  med kjøretøy mot Kiev kan være så hjernevasket og ha slik frykt for EN gal og herskesyk mann som bare MÅ vise sin makt før han dør…

Det er ikke engang religionskrig, selv om det er like uforståelig, bare maktsyken til en ustyrtelig rik mann…

Jeg har hatt god tid , her i min isolasjon,  til å følge med på nyheter når jeg har vært våken.

I morgen kan jeg bryte ut, og skal ut for å passe to småinger moen timer, de har vært syk så jeg føler ikke at jeg tar noen sjanser med det…

Det skal bli godt bare å få slippe unna tv-nyheter og vonde tanker noen timer…

Men å forstå denne galskapen som nå skjer greier jeg virkelig ikke…,

bare at det vil få konsekvenser for så forferdelig mange for resten av livet…

8 kommentarer
    1. Vi klarer nok ikke helt å forstå hvordan det er å vokse opp i en autoritær stat som Russland. Hvor blindt folk følger sin leder, og selv i en verden hvor informasjon finnes tror på propaganda fra ledelsen.
      Men krig gir bare lidelse

      1. Tror ikke det er informasjon det mangler på, som kan finnes hvor man vil om man vil, heller frykt for å stå opp for seg selv og alle andre…, og det kan man til en viss grad forstå…

    2. Det er fryktelig det som skjer, til å gråte over. At menneskene ikke er kommet lengre. Veldig godt innlegg, du setter så fint søkelyset på resultat, år med angst, år med minner. Bare trist. Det er ikke trist at du slipper fri morgen :). <3

    3. Man skjønner ikke galskapen av folket som gjør slik. I disse stunder man kan lure hvordan verden er blitt slik. Så bra at det finnes fortsatt snille folk. ❤

    4. Nei ein kan ikkje forstå slit😟Heilt grusomt og meiningslaust heila greio😥Bra du slipper ut i no👍Klem te deg❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg