Gal av fullmåne?… Det er livet det!

Det er fullmåne i kveld/natt.  Kan man bli gal da….?

Sånn helt fakta er det jo “den fasen i månens kretsløp hvor den befinner seg på motsatt side av jorden i forhold til solen. Siden som vender mot jorden sees da fra jordens overflate som en rund skive som er fullstendig opplyst av solen.”

Vel, vel, jeg synes det er mer spennende det man ikke helt kan forklare, som handler om hvordan vi mennesker -og dyrene også-, blir påvirket av fullmånen. Det som har med psyke og følelser å gjøre…

For ” i dagene rundt fullmåne kan noen merke at de strever med å få sove.

Noen kan bli mer våken, kreativ, ekstra følsom, var for lyder , lukter og smaker.”

“Det er naturlig at følelser forsterkes. Noen kjenner på sorgen og får utløp via tårer, mens andre hovner opp i kroppen…”

“Det er viden kjent at månens faser kan ha innvirkning på psyken”…, og at det er flere innleggelser på psykiatrisk sykehus i dagene rundt fullmåne.

Kanskje man kan bli litt “gal” på så mange måter?

jeg tror på at vi blir påvirket av fullmånen, og det får være et av livets mysterier…

 

Det er helg igjen, og jeg forstår ikke helt hvor dagene i mellom blir av…

Her  var jeg en av dagene i uken. Akkurat her har vi to, 4-åringen og mormor nettopp forlatt “posten” med byggesaker, for å hoppe på trampolinen…

Han ler så han nesten griner når mormor viser at hun kan hoppe høyt hun også…:)

8-åringen er med mammaen på noe med selvforsvarstrening.

Og det trenger han kanskje for jeg blir av og til så eitrende irritert på den her…

Det som ligger under bossbøtten da. Det er nettbrettet og han fant det ikke…,

for mormor hadde gjemt det…

Men jeg kan forstå at det fenger…

Når jeg er på barnebarnpass henter jeg han på skolen og kjører han hjem. Så får han alenetid og spiller det han får lov til, mens jeg henter 4-åringen i barnehagen og går til fots med han hjem. Jeg liker den gåturen, og da får storebror øve på å være litt alene …

Heldigvis er han også opptatt med dette, og best jeg ikke blander meg når han bygger…

Dessuten hadde vi lyr til middag den dagen jeg var der denne uken, og den hadde de fisket selv…

med pappaen sin…

På vei hjem fra barnehagen de siste to gangene har 4-åringen vært opptatt med eksistensielle spørsmål…

“Hva er livet mitt mormor”? Så må vi snakke litt om det og jeg er slett ikke sikker på at han forstår hvor mye livet rommer…

selv om jeg prøver å fortelle han litt om det.

Denne uken var vi litt mer mindfull og han sier at livet er i magen min det og jeg sier at livet er her og nå mens vi går på veien her…

Han avslutter etter en stund med å si at “ja det er livet det …”

Må ha med et bilde av den vakre Syrinbusken  utenfor huset til min datterfamilie.

Ellers har uken min inneholdt  olje og murarbeid…

Oljing har jeg stått for, det er en ny terrasse som jeg ble veldig fornøyd med…, viser den når jeg har fått den i orden…

Murarbeid har yngste sønn gjort seg ferdig med for en stund. Ferdig så jeg kan begynne  å høytrykkspyle og male mur…

Det er best jeg får en liten opplæring i den” fancy” spyleren jeg har kjøpt, for uten kan det “gå gæli” når jeg skal gå løs med en slik en…

Best jeg venter noen dager til så fullmånen ikke kan påvirke meg mer…

Sove godt alle som en og drømme noe fint…

 

9 kommentarer
    1. Usikker på om jeg påvirkes av fullmånen…ikke umulig..påvirkes av værforandringer i alle fall 🙂 Er nok hyggelig å kunne hjelpe til med og få vært sammen med barnebarna.. Selvfiska fisk er jo det beste..men årevis siden vi har fiska.. God helg videre <3

    2. Altid like kjekt å lesa da du skriv👍Så flink å fortelja. Ser alt før meg😃Klem te deg🥰

    3. Spennende tanker. Jeg fikk ikke med meg det var fullmåne, bør nok være mer tilstede kanskje, i nå’et.
      Høres ordentlig koselig ut med en 4-åring som spør. Så artig å få del i tanker til et lite menneske. Husker jeg gledde meg til at barna mine ble i den alderen, og det var stas. Nå er det nesten tomt for små barn i mitt liv. Enn så lenge. 🙂 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg