En J..gryte og oppskrift på en goood gryte

I dag har jeg vært borti noen gryter…

Jeg dro  på tur alene…

og fikk et klipp i kystpasset på Havutsikten.

Det er ingen langtur og jeg fant litt info om en jettegryte ikke så langt unna, så jeg ville prøve å finne denne, siden jeg var i nærheten.

Den skulle befinne seg sørvest for og man måtte begynne med å gå nordover…

Ikke visste jeg  hverken hvor sørvest eller nord var fra der jeg stod, det greier jeg bare å orientere meg til hjemmefra…

Her var bare å lete etter annen beskrivelse som røde pinner og venstre, høyre og forbi skogen og følg stien.

Et bilde mens jeg går, for gryten skulle ligge høyt i terrenget.

Da jeg hadde letet en stund og egentlig hadde gitt opp…

siden det stod skrevet at man ikke kunne se den før man var der…

holdt jeg på å snuble ned i den

Her sitter jeg og dingler med beina, men det var ikke rare greiene å lete etter…

Det skal finnes en annen jettegryte et sted til her, men den har jeg ikke tenkt å lete meg frem etter…

Da jeg kom hjem og fortalte mor om turen og at jeg ikke visste hva som var de ulike himmelretningene, sa hun det jeg hadde tenkt på mens jeg gikk …

og det var at jeg skulle hatt et kompass…

Dette bildet er tatt fra havutsiken og dere kan skimte området med brent terreng og trær etter storbrannen i Øygarden for noen uker siden…

Jeg gikk hjem, handlet litt på veien for jeg ville lage en gryte til middag…

Etter oppskrift fra Matkanalen.

som jeg hadde notert meg en natt, så jeg har ikke eksakte mål.

Men den var veldig god og jeg kommer lage den igjen.

Man steker oppkuttede grønnsaker  i en gryte – gulrot, kålrot (jeg brukte pastinakk), løk, hvitløk, paprika. Jeg tok med grønnkål selv om den ikke stod i oppskriften (den gikk jeg i hagestuen og hentet…) Så var det den gode sausen : 1 pk. kokosmelk, noen skjeer soyasaus-smak deg frem, ca. 2-3 ss tomatpure, litt buljong. Kokes ca. 15-20 min. Ved siden av nudler og hvitløksbrød (brødet hadde jeg glemt å kjøpe men det var godt fordi om)

Anbefales! og jeg kommer lage den igjen!

Søster, som drar sin kos i morgen tidlig, synes også den smakte godt…

 

8 kommentarer
    1. Jeg er akkurat som deg…finner ikke ut veien…men går tur allikevel.
      Fine bilder likevel. Og maten…det er fristende🥰Ha en fin dag🥰

      1. Ja, og alle turer “smaker best” etterpå…matgryta var stor nok til middag i dag også, så slipper man å lage middag hver dag…:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg