NY definisjon av november?

 

Etter å ha skrevet innlegget sutrenovember, bare fordi det sier noe om mitt forhold til denne måneden…, leste jeg Toves tanker i Tara blad,  av Tove Nilsen.

Hun har en fin og humoristisk vri på det meste, og hennes skriverier om -og hyllest til november -fikk meg til å smile mens jeg leste. Hele tiden. Og det selv om det var sent på natt og jeg var på jobb.

TN  hadde opplevd å bli alvorlig og lenge syk og hadde bestemt  at når hun endelig hadde frisknet til skulle sutrekjerringa hun hadde inni seg forvises og hun skulle bli styremedlem i foreningen mot novembersutring…

“Det siste løftet akter jeg å holde. Jeg har ikke bare kjøpt meg allværsjakke, jeg har blitt enhver sensualists skrekk, en kvinne som uten blygsel ivrer for gråvær, ulltrøye og gummistøvler. Og jeg har så mange gode argumenter! Yr mykner huden, plaskregn renser tankene, vind får fart på humøret, kulde får fart på kroppen, og mørket lærer deg mer enn noe om lysets kraft….”

Den siste linjen er jeg forresten helt enig i…

På tur i november hadde hun truffet en mann hun hadde begynt å snakke med og som ville vise henne noe fint . I skogen. Denne mannen var harmløs og ville bare vise henne hvor fin en fluesopp kan være…

“Resten av dagen gikk jeg rundt og tenkte på en ny definisjon av november. Måneden som er fargenes forsterker. Aldri gløder en årstidsforvirret rose så vakkert mot en murvegg. Aldri virker et oransje skjerf mer optimistisk. Aldri mottas blå himmel og streif av sol med mer entusiasme….”

Det gjorde godt å bare lese slik positivitet om en måned som mange elsker å hate. Det er hennes ord og  det treffer meg i alle fall veldig godt…

Jeg er imidlertid bare glad for at november snart er over, og dere trenger forresten ikke gå inn i skogen med en ukjent mann fordi om dere går på tur alene..

Hvertfall ikke om han ikke ligner Hugh Grant…:)

God november natt. Håper alle drømmer noe fint. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 kommentarer
    1. Hihi, november er jo egentlig en gull-måned…. bursdagsmåneden min…. adventstida er på gang….. og ligner han på Hugh Grant, ja da…… hihi… 🙂

    2. Flott sitat av Tove Nielsen. Nei – Hugh Grant ville jeg absolutt ikke ha gått ut i skogen med! Jeg koser meg egentlig litt med november nå. Det er så “Opplyst” og fint i Oslo nå før jul. Jeg synes de startet litt tidlig med den julebelysninga, men det hjelper jo på humøret at en blir litt “opplyst”! Om tre uker går det mot lysere tider igjen!

    3. Av og til hjelper det godt å lese hva andre tenker, mener og føler. Og mange ganger får man en tankevekker om at jo sånn er det faktisk, og kanskje endrer man egne tanker om ting også når man får tenkt seg om en gang til. Når det er sånt “drittvær” ute som det er akkurat nå, så er det ikke helt sånn jeg liker november best, men heller sånn som vi hadde det i en hel uke. Samtidig så er november en overgang mellom høst og vinter og ulltrøye, regntøy og gode sko er forlengst funnet frem…og da er det ikke så gale vær likevel 🙂

    4. karidansen: He, he…Ja, ny opplevelse av november for deg i år… Jeg er glad i desembermåneden, de er opplyst og fin og jeg jobber mindre og får mer dagslys

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg