DENNE suppen altså….

Gresskarsuppe. Jeg ante ikke at det var så godt!

Jeg laget den for første gang her forleden mens min datter var på besøk. 

Vi spiser begge vegetar, men spisogspar hadde en veldig god suppebase og man kan jo toppe med “hva som helst”….

Nå laget jeg bare halvparten av oppskriften til spisogspar, og det rakk til 3 gode tallerkener. Neste gang lager jeg hel porsjon og spiser flere dager tenker jeg.

Jeg brukte et lite gresskar.

 

4oo gr. gresskar.  Fjern skall og frø og skjæres i biter/terninger 

1 liten løk-   (sjalottløk i spisogspar sin oppskrift, men går helt fint med vanlig løk også. Det var det jeg hadde for hånden)

2 dl vann (jeg brukte 2 dl selv om jeg laget halv oppskrift)

en halv boks kokosmelk

salt og pepper  

Stek løk i olje, tilsett vann og gresskar . Kok til de er myke, på middels varme.   ca. 20 min.

Tilsett så kokosmelk og rør om. La stå en stund på svak varme. Bruk så stavmikser og miks til en fyldig og fløyelsmyk suppe.

Til topping hadde vi soltørkede tomater og creme fraiche. 

Ristede gresskarkjerner som spisogspar hadde er nok også godt til topping.

Noe godt brød ved siden av.

VOILA

 

 

6 kommentarer
    1. Det må prøves for jeg driver å prøver mest mulig vegetarkost. Gresskarkjerner er vel også et velprøvd stoff i naturmedisin men smaker ikke så godt. Litt beske mener jeg å huske.

    2. Atle Lundhaug: Så bra du prøver deg påvegetarkost. Er så mye man kan lage uten det evinnelige kjøttet….
      Og denne suppen er virkelig god!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg