TOPPTUR Ulriken- 643 moh.

Jeg har vært her før noen ganger…

 

Men da har jeg alltid blitt transportert til toppen av Perle og Bruse, taubanen.

 

 

I går derimot, gikk jeg opp, opp, opp, i bratt terreng. Sammen med søster…

Jeg hadde spesielt lyst til å gå denne turen for å se på sherpaenes innsats i form av trappebygging.

Men vi gikk en annen vei opp og trappestien nedover. Disse sauene traff vi på veien opp, forunderlig å se de i slikt bratt terreng, men kanskje de tror de er fjellgeiter…

Jeg følte meg i alle fall som en fjellgeit, for bratt var det…

Når vi kikket opp i luften på vei oppover var det mange som holdt på med  denne typen sport i dag…

Eller kanskje det helst er en lidenskap.

Skulle ønske jeg turde…

Vi traff ikke mange på vei oppover siden vi gikk en annen løype men da vi nærmet oss toppen var det rene folkevandringen!

Her er søster som sier vi aldri har vært så nærme som nå…:)

 

 

Gjett om jeg var glad da vi nådde toppen! Heldigvis hadde søster med penger så vi kunne kjøpe is, sette oss ned blant alle andre svette folk og dyr der, og bare nyte utsikten…

På vei nedover igjen tok vi trappestien. Den har forresten fått navnet Oppstemten…

Det er så utrolig flott og uforståelig at de greier dette flotte arbeidet. For en lykke å få arbeidere fra Peru hit . De har jo  satt spor flere steder i landet vårt…

Jeg er glad vi gikk ulike veier opp og ned, for det er ikke til å stikke under en stol at jeg kjenner det godt i leggene i dag…:)

Det er enda igjen mer arbeid for sherpaene. Her ligger det klart ved foten av Ulrikken…

 

 

 

 

 

 

9 kommentarer
    1. Så flott en tur – spreka! Ja, de sherpaene har laga mange fine stier rundt omkring. Jeg har gått på sånne stier både til Prekestolen (for ørten år siden) og øverste delen til Gaustatoppen (for 2 år siden)! Fine bilder også! 🙂

    2. En flott tur! Det er lenge siden jeg har vært på Ulriken nå, det var nok før sherpaene begynte arbeidet sitt. Jeg har hørt mange si at “veien” opp har blitt veldig fin, og det ser jeg jo av bildene dine også. Vi skal jammen være takknemlig for at noen kommer og gjør denne fantastiske jobben sånn at enda flere kan komme seg ut og opp 🙂

    3. Så fine bilder av en fantastisk fin tur. Men ser det er bratt. Når jeg leser noen innlegg, får også jeg lyst – dette var et slikt innlegg. Men skjønner absolutt at det måtte kjennes i etterkant <3

    4. Margrethe: Jeg føler meg ikke særlig sprek i dag da, men man får regne med litt vondter etter denne bratte turen…Jeg var facinert over arbeidet, forstår ikke at det går an, for det var store steinblokker som lå der så fint plassert.

    5. margarites: Ja, virkelig en flott tur. Oppstemten er flittig brukt, er veldig populær og det så vi på “folkevandringen en helt vanlig tirsdag. Både trente og mer utrente kom seg opp….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg