DUMPLINGS -vegetar

Dumplings går fint an å lage selv. Jeg har ikke prøvd enda…. , men fikk det servert av svensken da hun var hjemme. 

Det finnes så mange oppskrifter. Dette er en enkel oppskrift.

Man kan både frityrsteke og koke/dampe de.

Fyllet kan varieres, men det blir vegetarfyll når vi skal spise.

 

DEIG: Hvetemel , vann.  Bruk dobbelt så mye hvetemel som vann. To porsjoner: 1 DL MEL   0,5 DL VANN.  Legges i kjøleskap en stund til den skal brukes

Bland inn litt etter litt av vannet og tilsett mer mel etter behov. Elt den med hendene til den er smidig.

 

FYLL:  ANAMMAFARSE , VÅRLØK (eller purreløk), HAKKET CHILLI,  REVET INGEFÆR,  LITT HAKKEDE PEANØTTER,  NOEN SS. SOYASAUS, EN SS SESAMOLJE (ble sløyfet da vi laget-hadde glemt å kjøpe)  Bland sammen og Stek fyllet .

Kjevle/trykk ut deigen til små rundinger og legg litt fyll i midten. Brett over til en halv sirkel og knepp sammen sidene med gaffel. 

 

Frityr  Dumplingsene ( brukte en wokpanne) eller kok i vann i 4 min, og damp noen minutter etterpå.

 

DIP: soyasaus, sitronsaft , 1 ss sukker -(ikke bruk en salt soyasaus,- jeg holdt på å daue av tørste natten jeg hadde spist dette)

 

Jeg synes de friterte smakte best (men så er jeg veldig glad i fritert mat da…) mens min datter likte best de dampede. 

Salat er nok ved siden av, men man kan også ha ris til.

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg