EN soldag , romjulsdager og oppskrift på en GOD GRYTE

I dag, ettermiddagstid, måtte vi en tur opp og hilse på solen, min datter og jeg. Hun hadde vært våken lenge, mens jeg var på oppvåkningsstadiet etter nattevakt…

Det ble en liten skogstur etterpå og jeg kjente at det gjorde godt å røre litt på seg. Utendørs…

 

 

Etter å ha feiret jul sammen på landet og overnattet der, var mor sikkert glad over å få gjengen ut av huset, om vi hadde det aldri så koselig…:)

Neste dag var det  et nytt familiemiddagsbesøk . Denne gangen hjemme hos meg. Siden gjestene fikk gryte med kjøtt i, lagde min datter vegetargryte til oss. Gryter er greit å lage når man spiser forskjellig, for man kan bruke samme basisoppskrift og ha kjøtt i den ene og grønnsaker i den andre….

Jeg deler oppskriften her, for jeg likte den så godt at jeg  laget den omigjen til middag i dag.

VEGETARGRYTE med sopp, løk, pastinakk, gulrøtter og vin.

 Ha i så mye grønnsaker du vil, og alt etter hvor mange som skal spise og hvor fyldig du vil ha den. I dag ble den laget slik, nok til ca. 3 pers.

3 gulrøtter

2 pastinakk.

Litt mer enn en halv pk. blandet sopp fra frys. 

1 gul løk, 2-3 sjalottløk, og to kløfter hvitløk.

Noen ferske aroma sopp (de stekte jeg for seg selv og hadde ved siden av gryten)

 

Skrelle grønnsakene og fres de i olje i en gryte/panne. Ha på salt og pepper og timian –krydder eller fersk. Dryss over en toppet ss hvetemel , og surr det en stund til. 

Kok opp vann og  grønnsakfond, ca en halvliter vann, og ha oppi rødvin,- men det er smak og behag-, ca 3 dl hadde jeg oppi i dag.  2 -3 ss tomatpure, litt soyasaus. 1 ss sukker.

Smak til med salt og pepper , soyasaus og sukker.  La det koke ca. 15 min og du har en velsmakende gryte. Rør i den av og til så ikke soppen brenner seg i bunnen. Smaker  godt med brød til, i dag brukte vi ferdigkjøpt brød med  soltørkede tomater. Fra frysedisk. (OBS)

Ellers i uken har jeg bl.a holdt på med litt øvelsekjøring-min datter kjører og jeg holder meg fast….:)

Og i går var her noen og hentet en seng og noen andre ting som var på “lager” her….

I kveld var min datter og jeg på flyplassen og hentet en Stockholmer (min datters samboer) hit , og jeg er glad han skal være her i drittværsbyen og feire nyttår.

Jeg skal jobbe hele nyttårshelgen, og overlater til de unge å gjøre som de vil……:)

 

 

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Mmmmm, den gryten både så og hørtes god ut. Veldig glad i vegetargryte, og med sopp synes jeg ikke kjøtt er nødvendig. Nydelig vær i går! Fikk med meg den fine kveldshimmelen jeg og. Har jobbet i jula jeg, så nå gleder jeg meg til fri nyttårshelg. Ha en fin dag, og natt 😉

    2. Her er det nok enda noen dager til vi kan hilser på sola 🙂 Men det høres ut som du jobber både helg og ørk som man sier 🙂 Håper de unge tar seg av litt i huset 🙂

    3. Så nydelig bilde av solen ;o)) Jeg bruker mye vegetarmat, for å få et litt mer variert kosthold. I tillegg er det jo så godt. En gjenganger er det som en gang startet som en Ungarsk grønnsaksgryte, men som jeg har gjort mer min etter som tiden har gått. Ønsker man kjøtt, er det jo bare å tilberede det ved siden av ;o))

    4. Min matgale verden: Helt sant, er rett og slett ikke nødvendig, selv om jeg er glad jeg får til å lage noe kjøttmat av og til til besøkende….
      Ja, da håper jeg du får en fin nyttårshelg

    5. Fint du koser deg med tur og god mat,gryta ser nydelig ut :)) Det utsiktsbildet var magisk vakkert :)) Sånn nisse med skål ved siden va hadde mormor og morfar også… kjempefin…
      Kos deg med familien og jobbing <3

    6. Det er koselig med jul og middager og samvær! Og øvelseskjøring er jo toppen for oss mammaer, hihi… har 2 runder bak meg – og nå freser begge rundt selvgående! Klem <3

    7. annebe: Ja, nissen hos mor er kjempegammel og fin. Ja, håper på å få en rolig nattevaktshelg…, de små har vært her og herjet fra seg i dag går jeg uti fra, og de voksne som bor her i helgen ordner seg selv….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg