SUPPE OG FØDSEL…..

Eller kanskje jeg skal kalle det for suppe-fødsel….

Suppekokingen foregår på mitt kjøkken, omtrent ved 23-tiden

“Man tager det man haver” av grønnsaker. For min del var det grønnkål, spinat, løk, gulrøtter,paprika, chilli. Boks tomat og litt tomatpure.

En terning grønnsaksbuljong har jeg oppi ca. 7 dl vann, og koker opp. Grønnsakene braser jeg litt på pannen, før jeg hiver de oppi buljong vannet.

Så krydrer jeg etter lyst og behag med salt, pepper, paprika , chilli, og lar det koke 10-15 minutter.

Etterpå bruker jeg stavmikser i gryten og har tilslutt oppi disse. Som får koke med de siste minuttene.

Det var bare det at i går kveld når jeg laget suppe, så fulgte jeg med på fødsel samtidig.  Flere stykker.  På tv.

Jeg løp frem og tilbake mellom kjøkken og stue og fikk med meg det meste. 

Selv om jeg er så voksen som jeg er, og har født 4 barn selv, synes jeg det er SÅ spennende å følge med på fødsler, og programmet på fem kanalen-Fødeavdelingen Norge er særdeles bra. Synes jeg.

Resten av familien bare rister på hodet når jeg forteller de hva jeg ser på….

Men det er ikke så lurt  å holde på med matlaging samtidig…..

For jeg tror jeg hadde en hel chilli oppi , og det var ikke meningen…

og jeg lurer på om jeg hadde oppi kanel i stedet for paprikakrydder…, for brillene lå igjen på stuen….

og da det var midt i de verste riene og alle sine fødsler nærmet seg slutten……

for alle kjøttbollene oppi gryten , så jeg måtte fiske de oppigjen før jeg stavmikset….

MEN alle fødslene gikk bra, og suppen min smakte godt, selv om den var litt mye chilli og kanskje en anelse kanel i….:)

Derfor denne hvite toppingen med creme fraiche…..:)

og jeg har middag til flere dager/netter….

9 kommentarer
    1. Ha ha ja det er fort gjort å få litt for mye av noe i suppen, når man ser på TV samtidig. Jeg synes også det er spennende å se på fødsler på TV, kanskje fordi jeg føler meg litt snytt for det selv? Tvillingene ble tatt med keisersnitt og minsten kom på naturlig vis, så det er liksom bare en fødsel på tre barn…. Har ingenting å sammenligne med… Men det viktigste er jo at barna hadde det bra og var friske da. Så får jeg heller se fødselsprogram på TV som en erstatning for hva jeg føler mangler 🙂

    2. Litt av ei tid å lage mat på ja… men suppe er godt uansett da :)) Har ikke sett på di fødeprogramma.. men kan tenke meg det er spennende å følge med på… to fødsler har det blitt på meg.. den ene tok lang tid , den andre gikk fort… :)) God helg <3

    3. Hehehe 😀 Jeg synes jeg ser deg der du svinser mellom matlaging og fødsler 😉 😀 Det kan fort bli litt spicy da ja 😀 Herlig 😀
      Men kanel kan være riktig godt i middager det. Det har jeg selv brukt i enkelte eksotiske matretter, og smaker i grunnen ganske godt 🙂
      Ønsker deg en god og fødefri helg <3

    4. margarites: Ja, ikke alltid å lage suppe og følge med på tv går så godt sammen…:)
      Du har nå virkelig ikke gått glipp av noe, som har prøvd både og med fødsler….

    5. annebe: Ja, jeg spiser jo som kjent middag helst på natten….
      Må ta en titt på FEM og fødeavdelingen….
      Jeg synes det er så spennende også fordi vi får være vitne til risikofødsler.
      God helg til deg også, jeg lader opp til natten

    6. Eva: Ha, ha, ja det holdt med fødsler for hele helgen…
      Kanel er best i bakverk, jeg vet grekerne bruker det i middager bl.a , men synes ikke det smaker noe godt….:)

    7. Det var en spennende suppe. Ser for meg du löper rundt frem og tilbake haha…
      Det programmet elsker jeg! Går på morningen også for de som ikke trenger å väre oppe på natten.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg