En mormor, To Karius og Baktus, og tre søte julesaker…

Dette er min nr. 1 til å lage i desember måneden. Brente mandler med vegetarbloggen sin oppskrift.  Blir virkelig gode, sprø og søte.

Bakverk nr. 2 denne uken var colakaker. Jeg googlet og fant oppskrift på nettet. Er første gang jeg baker disse, men de blir nok et fast “julefølge”.  Noen søstre gav meg ideen, siden de baker denne sorten…

Og disse sjokolade-ris-bollene finnes trolig flere oppskrifter på.   Jeg fikk min av en kokk jeg kjente en gang. og den er slik:

2 EGG,  250 gr MELIS, 1,5 ss KAKAO, 2 ss KAFFI (trekt), 250 gr. DELFIAFETT, 1 KOKESJOKOLADE,  en halv desiliter FLØTE.  Ca. 100 gr. RISKORN

 

 Smelt delfiafettet og kokesjokoladen og la dette avkjøles .

Visp egg og melis til eggedosis.

Tilsett kakao, kaffi og fløte.

Hell sjokoladeblandingen i eggedosisen litt etter litt, mens du visper.

Tilsett riskorn til slutt.

Lag bollene så små el store du vi,l og putt de i fryseren til de skal spises! 

Lover at de blir “de beste”…

 

Har vært hos min datter også en kveld denne uken.  På mamma-har-svømmedag-pass….

Pappaen og jeg har funnet en rutine. 

Mormor tar seg av baby til den lille får  flaskemat. Da “svitsjer” vi. Så får mormor ansvar for legging av tre-åringen.

Vi to “krangler” stadig om tannpussen.

Mormor: ” vi må pusse skikkelig, for det er mange kariusser og baktuser her.”

Småen: ” Nehei, det er bare en karius. Han med de svarte håret og en baktus. Han med de røde håret”

Mormor: “Det er mange av de, og de er helt like, derfor må vi pusse skikkelig”

Småen ser på seg selv i speilet, frem med pekefingeren, og sier: ” Jeg går inn til pappa og sier at du tar feil mormor”….

Han sa faktisk ikke at jeg løy, men at jeg tok feil…:)

Det blir leggetid denne kvelden også, og helt stille når vi har sagt godnatt.

 

15 kommentarer
    1. Så koselig dette var 🙂 Ja, risbollene finnes det mange oppskrifter på. Jeg bommet med den oppskriften jeg selv valgte å bruke. Så den skal ikke brukes mer. Men må nok lagre denne du gir her, for den ser mye bedre ut 🙂
      Koselig at du tok feil da 😉 Er nok ikke så lett å se for seg hvor mange sånne Kariuser og Baktuser det er nei. For i historien finnes kun disse to 😉 Og de gjør nok skade de alene 😉
      Fin arbeidsfordeling også da 🙂 Koselig med barnebarn 🙂 Heldig du <3
      Klem <3

    2. Brente mandler er veldig godt snacks ! 🙂 Herlig dialog mellom mormor og treåringen! ;)Så bra at dattera di får tatt seg en tur i bassenget. Småbarnsmødre trenger også tid til å ta vare på seg sjøl i blant!!! 🙂

    3. Eva: Jeg har smakt forskjellige av risboller rundt om, men synes disse er de beste..
      Han er så flink med ord, har et ordforråd uten like, den små, gleder meg til han begynner på skolen…:)
      Og koselig med barnebarn er det, det er sikkert…

    4. annebe: Blir til at man lager det man vet blir godt…, og mye morsomt med barnebarn, i alle fall når de blir flink å snakke. Den minste synes jeg fremdeles ikke er så morsom….:)

    5. karidansen: Brente-mandler oppskriften til vegetarbloggen synes jeg blir best, veldig enkel å følge…
      Ja, husker igjen den småbarnstiden, nøt alle slike fristunder som noe råflott…

    6. Så herlig liten tass. Hvem skulle tro at han brukte ordet feil og ikke lyver <3 Noen foreldre som har gjort det rette 😉 Ser godt ut det du lager. Skal bare bake krumkaker og delfiakake så er det ferdig her i huset.

    7. Ramona2010: Han har ett ordforråd som en veldig stor gutt , snapper opp litt her og der, og er nysgjerrig på nye ord hele tiden. Kjekt når de er så ivrig på å kommunisere…

    8. Du anbefalte sjokoladebollene til ma’en med glutenintoleranse. Eg kopierte oppskrifta og kjøpte inn indigriensane, men kva ser eg? Jo, at kokesjokolade kan ha spor av kveite, og dermed blei bollene skrinlagt. Kanskje du brukar ein annan typer kokesjokolade? Den eg kjøpte var Freia sin.

    9. Oldemorbloggen: oj, det visste jeg faktisk ikke. Men tror nok at det finnes kokesjokolade uten gluten. Du får rett og slett spore opp, se etter først i hyllen for glutenfrie varer.
      Jeg har brukt vanlig kokesjokolade. Vi holder oss mest mulig unna hvetemel, ikke fordi vi har fått påvist intoleranse, men både hud og fordøyelsessystemet har best av det. Jeg kjenner stor forskjell….men det er klart du må tenke nytt når han ikke skal ha noe som helst av gluten. Du blir nok rene” sporhunden” skal du se. Det er en utfordring, og håper vi får høre mer om veien videre…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg