FINE AUGUSTDAGER


Når jeg har anledning til det, og været er fint en fridag, er her et av de fineste stedene jeg vet å være noen timer. August måned kan heldigvis også være en fin sommermåned.Jeg prøvde til og med å stikke føttene i sjøen noen minutter, men det ble med det….


Jeg badet her i fjor, men står over i år, tror jeg, selv om det er litt fristende….

Dette var i forgårs , og som vanlig kombinerer jeg det med en tur til far , på omsorgssenteret, noen minutter unna. 

Jeg hadde tenkt å formidle noe viktig til alle som har noen de er glad i , og som er rammet av Alzheimer eller andre demensformer. Mennesker med Alzheimer har svært høy smerteterskel, derfor er det ikke alltid så lett å oppdage smerter.Så vær på vakt, prøv å observere smerter selv om de ikke sier fra . Selv om de har språk, så er det ikke alltid de formidler sterke smerter likevel. Det kan f.eks. vise seg i form av aggresjon.

For far sin del har han hatt en tendens til å falle i det siste. Heldigvis har han, og vi- mor ,som er der nesten daglig og passer på, for far vår er , i likhet med andre Alzheimerrammede, ikke flink å gi beskjed til personalet om smerter.

Det er svært varmt når jeg kommer inn til han, og han sitter inne, fordi han er redd for solen. Han har fått tilbud å gå utenfor i den flotte sansehagen, men vil ikke . Han er imidlertid lett å overtale, og vi setter oss ute en stund. Vi går, og triller, bort til epletreet han har utenfor vinduet sitt,og inspiserer det. Eplene er ikke modne for epleslang enda, sier jeg…


Etterpå blir vi med på sangandakt som de har i kantinen her. Det er bra med litt impulser utenfor avdelingen, og far setter pris på det. Han sier selv i dag at han liker seg her og har det godt her, og det gjør godt å høre….

 

14 kommentarer
    1. Jeg har heller ikke badet i år… Og knapt i fjor… 😀 Så fint at du opplever at faren din trives der da, og en sansehage høres jo fint ut 🙂

    2. frodith: Bra det ikke bare er meg som er en slik pyse da…:) Ja, det er godt at han sier det også, at han trives. For det er et veldig fint sted….

    3. Deilig nå om dagen ja..har jo badet 5-6 ganger jeg..men i fjor ble det jo mye mer..håper på en badetur i morgen :))
      Vondt når folk ikke klarer å utrykke helt hvordan de har det lenger ..men bra faren din virker å trives uansett :)) Kos deg med kvelden..nå blir det brødskiver og te her straks :))

    4. annebe: Kan jo hende jeg får meg en dukkert jeg også, med det været vi er forespeilet…Ja, jeg er virkelig glad for at far trives på hybelen sin, som han sier…:)

    5. Ikke enkelt når alderdommen er kommer, den kan arte seg forskjellig. Bra at faren din har dere som kan være budbærere for han. Jeg er heldig med at begge foreldrene mine klarer seg delvis sjøl, bor hjemme osv. Men varmen nå er hard for de.
      Så du har ikke badet i år…jeg har så vidt :))).

    6. Endelig kom sommeren, sent men godt 🙂 Jeg har ikke badet jeg heller. Har heller ikke stukket tærne i vannet 😉 Men kan hende det blir en dukkert til høsten, i litt fjernere strøk 🙂
      Jeg visste ikke at demente har høyere smerteterskel, men det var jammen godt å vite det. For da kan jeg også være obs, i forhold til moren min. Det er stadig noe for meg å lære av å lese her hos deg 🙂
      Ha en fin dag i dag <3

    7. BforB: Ja, er godt man ikke vet hva fremtiden blir, men det er viktig for oss at han har det så bra som mulig oppi Alzheimersykdommen sin….
      Jeg lurer på om jeg skal driste meg til et aldri så lite sjøbad på søndag….:)

    8. Eva: Ja, det håper jeg virkelig du får…

      Det med smerter er kjempeviktig å følge med på….Er jo det som er noe av det fineste her på blogg, at vi kan lære av hverandre….

    9. Har ikke badet utendørs i det hele tatt i år…men det blir nok en råd i september…ikke her til lands , da! ;). Et tankekors det med Alzheimer og smerter. Når et menneske blir svekket på ulike måter, så er det så fort gjort at behovene bli neglisjert. Bra at han trives der han er. 🙂

    10. karidansen: Ja, håper du får til en tur i September, er så verdt det….

      Alzheimer er en sykdom der man ofte ikke blir tatt på alvor om ikke man har noen som passer på, så det er viktig å ha gode støttespillere både i personalet og familie…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg