NOE ROT i “skuffen”


For en stund tilbake hadde jeg gått i lang tid og hatt så vondt i en skulder. Ikke kunne jeg bevege den mye uten at det var vondt, ikke kunne jeg ligge på den om natten osv. jeg gikk så og fikk en henvisning til MR av min venstre skulder, og sa at jeg ville ha prøveresultatene i posten, så jeg kunne “studere” selv hva som var galt.

Da MR var tatt, og prøvesvar omsider kom i posten,og  her kan ting ta tid, det vet man….. Jeg åpnet brev fra legen mens jeg satt i trappen hjemme, og min sønn satt oppe i stuen. Han trodde det hadde “klikket” for meg ,for jeg fikk totalt latterkrampe da jeg satt og leste brevet.

Hør bare: MR venstre skulder: ….Stor u-formet cranial gjennomgående cuffdefekt som omfatter supraspinatus og antagelig involverer helt craniale infraspinatus feste……Ingen fettinfiltrasjon i cuffen eller vesentlig hypotrofi, pasienten bør snarlig vurderes  med hensyn på cuffsutur. Normal framstilling av cuffen ellers. Økt signalintensitet i proksimale horisontale forløp av lange biceps suspekt på tendinopati og mistanke om labrim ruptur……ingen atrofi i cuffen.

Dette er bare et lite utdrag, og legen hadde skrevet under: “…ny time dersom du plages like mye…” Jeg synes han måtte forstå hvor mye jeg plagdes etter dette lange “foredraget” om lidelse. 🙂

Jeg fikk meg i alle fall en god latter, tørket lattertårene, og tenkte at her var bare å bestille en time for å få greie på hvilke rot dette var i “skuffen”. For her hadde jeg “tatt meg vann over hodet”. Som Hjelpepleier hadde jeg ikke mulighet for å tyde dette…. Hører med til historien at jeg enda ikke er operert, og forhåpentligvis slipper det også, men at jeg trener forsiktig armen/skulderen, og føler at det er til å leve med. 

Noe rot med sener og feste kan jeg huske at han forklarte meg, men jeg takket nei til operasjon foreløpig, for kan jeg unngå det, så gjør jeg det…..

Nå skal jeg ta meg en tur på trening i drittværet , så det ikke blir enda mer “rot i skuffen”…:)

10 kommentarer
    1. Nei, det der var ikke lett å tyde….jeg har lærerutdannelse, og i den bransjen snakker vi ikke mye om “Cuffen”….i alle fall ikke hvis vi ikke er lærere i latin! 😉

    2. Innvikla greier å skjønne det der ja 🙂 Mye rot med skuldra mi også…har slitt med den høyre så lenge jeg kan huske, og for ca 6 år siden bestemte jeg meg for å prøve med en opperasjon …som mange sa de ble bedre av…det hjalp ingenting på min skulder….så jeg kan ikke anbefale det iallefall 🙂 Fin helg videre til deg :))

    3. annebe: Det er nettopp det jeg også har hørt- at man ikke blir noe bedre av opersjon. Så derfor ville jeg ikke gjøre det uten at det ble for smertefullt. Men det tok svært lang tid før jeg ble noe bedre.

    4. Ja, dette her var jo omtrent gresk, men kanskje heller latin i grunnen. Uansett, bruker man fantasien, så kan det jo bety ganske mye 😉
      Jeg søkte operasjon på en av føttene mine. Men fikk avslag. Heldigvis. Avslaget var fordi en sånn type operasjon ikke alltid var så vellykket, og man fikk gjerne flere plager. Så jeg får heller bare tilpasse meg litt.
      I tillegg sliter jeg med begge albuene, og nå også høyre skulder. Men tviler på at operasjon er løsningen der heller. Er jo rett og slett godt inne i reperasjonsalderen. Får nok bare ta det opp med legen neste gang.
      Krysser fingrene for at skulderen din klarer å heles med trening. God bedring <3

    5. Eva: Du har et poeng der med reparasjonsalderen ja….Selvsagt skal man ikke lide seg gjennomlang tid, men så lenge du greier deg uten operasjon, og om det kan finnes andre måter å bli bra på, så heller det. Jeg tenker i allefall det.

    6. frodith: Jeg synes at jo eldre jeg blir , jo mer “vondter” godtar jeg, men er jeg sterkt plaget , så gir jeg meg ikke , jeg vil ha rett til å bestemme hva som skal gjøres med min kropp. Det er så ymse hvilke leger man kommer utfor, og jeg må inrømme at jeg har byttet fastlege i blant.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg