PILEGRIMSVANDRING til Santiago de Compostela (Del 1)

Vel hjemme igjen fra pilegrimstur har jeg lyst å dele litt fra vår vandring på caminoen .

Vi- søster og jeg begynte vandreetappen vår i Sarria.  Vandring fra Sarria til Santiago de Compostela er 116 km og er den minste vandringsetappen for å få godkjent pilegrimssertifikat.

Reisen til startsted for vandringen tar også tid så det må man legge inn i reiseruten om man har begrenset med dager å ta av…

Vår planlagte vandring så slik ut, men vi hadde lagt inn en dag ekstra pga. noen lange etapper.

 

Sarria-Portomarin (vandreetappe 23 km)

Portomarin-Palas de Rei ( vandreetappe 25 km)

Palas de Rei-Arzua ( vandreetappe 29,5 km)

Arzua-Pedrouzo (vandreetappe 19 km)

Pedrouzo-Santiago de Compostela (vandreetappe 20 km)

 

Dagen før vi dro reiste jeg inn til Bergen for å vente på søster der og overnatte på Sunniva-hotell (min niese sin bopel).Bergen viste seg fra godværsiden så timene gikk fort.

Tidlig morgen etterpå var vi heldig å bli kjørt til flyplassen av en søster som orket stå tidlig opp i ferien sin, og kom oss avgårde til Madrid via Oslo.

(Utsikt fra hotellrom i Madrid)

Siden vi skulle videre med tog til Sarria morgenen etterpå overnattet vi på et hotell like ved togstasjonen i Madrid. Det er greiest å ta toget i stedet for buss til Sarria, men det finnes flere togstasjoner i Madrid så passe på å komme på riktig stasjon…

Tidlig morgen, riktig tog, bytte av tog som vi egentlig var for sen til og som foregikk i fullt firsprang, nærmet vi oss startsted for vandringen vår ,etter 6 timers togtur : Sarria

Etter litt vandring i byen  fant vi frem til dette alberquet å overnatte på. Vi hadde ikke bestilt noen overnattingssteder langs vandreruten vår. Her var bare å håpe på plass, og det var ikke noe problem så tidlig på reisen…

Denne natten ville vi prøve “ekte pilegrimsovernatting”. Stor felles sovesal med andre vandrere.

Her har jeg funnet plass i silkelakenposen- og føler meg ikke helt bekvem..:) Folk i alle aldrer  som skal sove her med oss-søster har fått plass i overkøyen. Etter å ha dealet med sovemed. prøver vi å legge oss.

Søster sov som en stein, hun er slett ikke vant til noe å sove på…, mens jeg våknet av durende lyder fra alle kanter før klokken 04…

Det ble første og siste natt på felles sovesal ila. reisen vår…

Sove må man om man skal være på vandring hele dagen…

(En veggtavle på Alberquet)

TIPS: silkelakenpose tar svært liten plass i sekken. Det er pledd på alle overnattingsplasser å ta over seg om man trenger, så ikke  nødvendig å bære på mer til overnatting. Og den var bare nydelig å krype inn i og sove i hver natt, uansett overnattingsstandard…

Fortsettelse følger…

4 kommentarer
    1. Dette gleder jeg meg til å lese mer om fra deg. Har lyst til å gå Pilsgrimsleden både her i Norge og i Europa. Tror det er en veldig fin opplevelse. Gå, tenke, snakke og oppleve landskapet på et slikt vis.

    2. En slik tur har jeg lenge hatt lyst til, så jeg skal kose meg med å lese om din tur. Synes dagsmarsjer på mellom 2 og 3 mil høres litt langt ut. Så spennende å lese hvordan det går.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg