Et aldri så lite tilbakeblikk på 2022

JANUAR  OG  FEBRUAR

Det er spennende dager å se på fremgangen i byggingen av blokken der mor skal flytte inn om noen måneder…

Og mens “han blæs kvit” på fjorden så er vi tre søstre som planlegger en lang vandretur til sommeren.

Er godt å ha noe å glede seg til, og vi levde lenge  i håpet om å komme oss avgårde når det ble sommer…

For akkurat det var slett ikke gitt i begynnelsen av fjoråret…

Jeg går turer… Både alene og sammen…

men frykter litt at jeg er i heller litt dårlig form til en lang vandretur…

Jeg drar på middagsbesøk til eldste sønn og familie der jeg får servert noe jeg ikke hadde spist før…, og som jeg tok med i innlegget kjøttfri ukesmeny senere.

I slutten på februar var det min tur å bli Covidsyk, og siden jeg ikke hadde kjøkken i underetasjen der jeg bodde, så var det mor som måtte lage og servere meg mat i trappen…

En underlig tid…:)

 

MARS og APRIL

Mars måned var en usedvanlig fin, ja, marsmåned, på værfronten. Det gjorde dagene mye lettere for meg som synes akkurat den måneden er tung å komme seg gjennom…

Men krigen som hadde begynt å rase opptok meg ,-som så mange andre-,

mye denne tiden,

jeg hadde ett innlegg der jeg hadde noen tanker omkring den…

 

Jeg lager kjøttfri ukesmeny på blogg…

Helgebesøk av barn og barnebarn, og oppdaget et nytt kunstverk ved Ormhilleren…

Det var fint å bevege seg ute… Her er yngste sønn omtrent på stedet der den nye dagshytten nå har kommet opp.

APRIL. Livet begynner å skje, våren våkner på virkelig og jeg gleder meg over både skjorer som bygger reir og møkkakjerren, eldste barnebarn som ble hele 10 år m.m

Vi tre søstre som hadde planlagt pilgrimsvandring bestilte enveisbillett til Porto, enda ett skritt nærmere reisen vår…

Vi tar turen til Norheimsund til en søstersamlingshelg.

April er den store turmåneden min, jeg går flere kystpassturer ,

livet er best UTE, det begynner å bli fargerikt og flott…

 

 

MAI

Jeg tar turen til Stockholm og tilbringer noen dager der med min datter, samboer og barnebarn, vi drar bl.a på båttur, som er Ailo sin aller første…

Hjemme igjen feires 17 mai, og i år kan jeg feire hele dagen, fra å gå i tog ett stykke på formiddagen, til å være sammen med familie hele dagen, en sjelden 17-mai for meg…

I slutten av mai feires konfirmasjon til min niese, en søsters 4 og siste konfirmasjon…

JUNI

Tur over vidden i tåke en stund på veien, sammen med en av søstrene mine som neste måned skal bli med på langtur…

Her er søster (nr.5) en annen dag i juni. Juni var en kald måned…

 

Kystpasstur med Sølvi der vi tar en avstikker og sanker noe grønt som skal bli til noe godt…

I slutten av juni feires det to store dager i Jotunheimen

Min eldste sønn feirer 40-årsdagen sin og dagen etterpå gifter han seg.

JULI

Denne måneden er kald , men vakker likevel. Jeg har sen ferie så jobber meg gjennom og steller med tomatplantene…

Mor flytter denne måneden til sin helt nye leilighet,  så det er egentlig en travel måned på hjemmefronten…

 

20 juli drar vi på lang vandretur fra Portugal til Spania-Santiago. Tre søstre på pilgrimstur -noen av dagene en strabasiøs vandring…

Vi kommer oss frem til Santiago de compostela  og drar hjem igjen i begynnelsen av august. Turen er godt dokumentert på blogg i flere august-innlegg…

AUGUST og SEPTEMBER

Vel tilbake fra pilgrimstur har jeg enda noen uker ferie.Svenskene kommer hjem og det er gode familiedager sammen

Mor begynner nå på stråling da hun har fått spredning av kreft, samtidig som både hun og meg etter beste evne prøver å bo oss inn hver for oss , vi som har bodd sammen i 3 år har nå blitt aleneboere begge to.

September var varm og fin, det gikk bl.a.  å gå på Ormhilleren og være der noen timer

Hagen var fremdeles fargerik, men kveldene ble merkbart tidligere mørkere…

En lang kystpasstur, for hjemme var det ikke så greit å være på dagtid

Der var det arbeidsfolk som til slutt fikk gjort det fint. Synes jeg…:)

OKTOBER

I oktober ble jeg 60 år og det ble feiret i flere omganger og både hjemme og ute…

NOVEMBER og DESEMBER

Snøfattig vinter i år, bortsett fra noen desemberdager. November ventet jeg på operasjon, ble operert, fikk store isjasplager i etterkant og var sykmeldt til langt uti desember. Mye ligging på sofaen og strikke og bare ta alt med ro…

Samtidig som julemåneden ble usedvanlig rolig og jeg hadde TID

I begynnelsen av desember feiret vi mors store dag. 80 år. På forhånd.

Da kunne vi samtidig feire at hun var kreftfri! Og jeg tenker at det var fra den dagen hun kunne nyte livet til fulle i ny leilighet…

Det ble plutselig jul. Vi “bobler” oss inne…

Min datterfamilie i Stockholm kom hjem, selv om jeg hadde delte følelser ifht.det , da hun skal føde tidlig i februar…

Jeg pustet lettet ut da de var hjemme hos seg selv igjen, samtidig som jeg var glad for at de kunne komme og være her en desemberuke.

Julaften var mine tre yngste barn her og 3 barnebarn, tante og onkel i søre enden og mor.

Noen av oss dro i kirken, det pleier vi. Noen passet maten, noen lå nedenunder og kastet opp og ja, julaften kom og gikk og jeg hadde hvertfall juleglede og julefred inni meg…

Nyttårsaften var det jobbenatt for min del, de siste dagene i året ble rolige…

Som før tenker jeg at året har hatt nok med dager å feire i vår storfamilie, glade dager, spennende dager på godt- store merkedager som 80 for mor, 60 for meg, 40 for eldste sønn, 10 for eldste barnebarn, mitt eldste og første barn sitt bryllup… Kjenner at jeg føler meg heldig bare med å skrive det…:) dager på reis, travle dager, men også dager på vondt, som jeg ikke har delt så mye av. Smerter har jeg gått rundt med store deler av dette året i gjennom, all spenning med mor og kreftbehandling…

Kanskje året mitt har vært som mange andre sitt, eller kanskje ikke…

 

 

 

10 kommentarer
    1. Du har hatt et veldig innholdsrikt liv med store hendelser, både store dager og store begivenheter. Og når jeg kikker igjennom her opplever jeg flere sommerdager enn vinterdager.
      Håper ryggen din begynner å komme seg <3

    2. Så fint at dun mor fikk et nytt sted å bo som er vel praktisk. Synd at hun fikk kreft, men den gode nyheten er at hun ble frisk. At hun fikk feiret 80 år:) At gjennom sykdommen fikk dere støtte hverandre.
      Herlig turer, feiringer og kosestunder med familier. Ren glede.
      Du er flink med å lage kjøttfri mat:)
      Gratulerer med 60 årsdagen. Jeg flyte 60 år i fjor også.
      Jeg har jo hatt mange gode stunder og feiringer med familien min i fjor og fikk være sammen med dem på ulike turer og det gikk bra til tross for kronisk sykdom.
      Ønsker deg god bedring og håper dette året bringer også mye glede for deg og familien din.

      1. Ja, er flott og veldig enkelt sted hun har flyttet til, heis og alt på ett plan…
        Vi er flinke til å være støttende i vår familie, det er en god ting , spesielt i vanskelige perioder.
        Men har vært mye å glede seg over i året som gikk også.
        Takk i ligeså, ønsker deg også et år med mest av glede både for deg og familien.

    3. Så mykje du har opplevd i 2022 Eli💐Du e så flink og skrive om ting og hendelser😘 Håpa du får eit like rikt år I 2023👍🤩Klem🥰

    4. Nydelige bilder! Trodde jeg hadde kommentert her jeg, men det hadde jeg altså ikke??? Flott å se året ditt med turer, familie, oppganger og nedganger, kreftfri mamma og du er operert. Ja, det året som gikk, var ikke bare bra hos oss heller, men vi er glad vi har hverandre. Dette året fortsetter i samme takter, og jeg håper søsteren min kan være kreftfri neste jul, at moren min blir operert, at mine syke ungdommer blir friskere og at jeg selv holder meg i form. Vi krysser av for en livgivende og fint år for oss alle. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg