En god kakeoppskrift til helgen? og om du er sur…

Vet ikke om du blir mindre sur av å bake og spise denne kaken, men det kan jo hende, for den er utrolig god…

Ikke sikker på hvor jeg fant den , men det var en natt på jobb…

Jeg bakte den en natt også fordi det tok litt tid med å ha den i frysen før den var helt klar for toppingen , men jeg lover , det er verdt det og den er aldeles ikke vanskelig å få til.

Oppskrift er følgende:

 

FIRKLØVERKAKE

NØTTEBUNN :

5 stk eggehviter, 125 gr. hasselnøtter, 125 gr. mandler, 250 gr melis, 1 ts. bakepulver, 0,25 ts salt.

Pisk eggehvitene stive.

Finmal mandler og nøtter . (Jeg finhakket ikke så mye, liker nøttebunn litt grovhakket)

Bland melis , bakepulver og salt og sikt sammen sammen med nøttene.

Stekes i 22 cm rund form på rist i nederste halvdel av ovn, i 35-40 min, 180 grader.

La bunnen avkjøles i formen.

 

GUL KREM: 5 stk. eggeplommer, 1 dl fløte, 100 gr. melis, 4 ts. vaniljesukker, 100 gr smør/margarin

Rør sammen eggeplommer, fløte, melis og vaniljes. i en gryte på middels varme.

Varm opp under omrøring til kremen begynner å tykne/koker opp.  La den avkjøles litt før du rører inn terninger med romtemperert smør. Rør til alt er smeltet og avkjøl til romtemperatur.

Ha kremen oppå bunnen og sett kaken i fryser en time.

 

FIRKLØVERKREM:150 gr. firkløversjokolade, 1 dl kremfløte, 30 gr. melange/smør.

Varm opp fløte og smør i en gryte til det begynner å ryke.

Rør inn grovhakket firkløversjokolade og rør til alt er smeltet og samlet til en fin kremkonsistens.

Avkjøl kremen litt men ikke så mye at den tykner og blir vanskelig å smøre utover kaken.

Ta kaken opp av frysen og smør firkløverkrem utover. Ha den i frysen igjen.

Ta den opp en liten stund før den serveres eller ha den i kjøleskap noen timer.

VOILA! Lover en god smaksoplevelse!

Er du fortsatt sur, får du gå deg en tur!

Jeg har vært på etterlengtet søsterskravletur denne uken…

og jeg har vært på tur alene…

En god medisin mot “alt”.  Å komme seg ut…

Tid for å sove litt, i helgen er det fri fra nattjobb , og det blir folksomt i nederste etasje…

Ønsker alle en god natt med fine drømmer…

 

 

5 kommentarer
    1. Nam, den så god ut den kaka 😀
      Jeg bakte Toscakake i går, den var også god 🙂
      Tur er virkelig god medisin ja. Godt å kunne gå litt, se vakker natur, og rett og slett tenke på noe annet.
      Tusen takk for oppskrifte, kanskje jeg en dag forsøker meg på denne kaken.
      God helg ♥

    2. Hjelper på å være sur, å komme seg ut. Helt klart 🙂 Men jeg tror også den kaken hadde hjulpet..Og kanskje MER enn en tur til og med 😀 Ha-ha

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg