Te med melk og honning , en svunnen tid, og en snill mann fra Pakistan….

Te med melk i var det min datter som laget seg når hun var hjemme for noen uker siden……….

Når jeg drikker det har det et mål for jeg er ikke særlig glad i te. 

I dag puttet jeg også ingefærrot i , da smaker det enda verre …Men en stor skje med honning døyver det meste. På bilde er det øygardshonning-som er den beste jeg har smakt, og honning jeg kjøpte på Rhodos i sommer som var.

“Alt” kan inntas  for å lindre forkjølelse. Jeg tenkte at Ingefærrot var betennelsesdempende, men det er visstnok  mage/tarmproblemer det skal være godt for….

Ja, ja, jeg har nå drukket det….Forresten skal man vise forsiktighet om man er gravid og ammende og helst snakke med legen om bruk i forkant. Viktig for de som er i den situasjon.

Men melk i te, når min datter laget det, gav meg assosiasjoner til en svunnen tid.

Det var dengang jeg av en eller annen grunn befant meg i Stavanger , og bodde i et ikke helt bra strøk…

Men det var gangavstand til jobben min i en matbutikk, jeg var 17 år og var så “heldig” å få leie en leilighet hos en mann fra Pakistan. Huset var blått med tre etasjer og jeg flyttet inn i 1etg., i en stor leilighet. Vegg i vegg bodde en annen mann fra Pakistan, og det var han som laget en utrolig god te med bl.a melk og sukker i.

Huseieren selv bodde i 2 etg. , men måtte flytte på loftet da broren hans med kone kom og overtok leiligheten.

På loftet bodde det to andre menn. I hver sin bod faktisk, kjøkken og stue delte de med huseier. Jeg var på loftet noen ganger og snakket med huseier, som for øvrig var en svært snill mann, for det må man være når man eier et helt hus og må bo på loftet…..

Flere ganger var jeg så uheldig å komme opp når han lå med rompen i været…

Det var bønnetid,  og de andre som bodde der svinset rundt og laget mat. Det var faktisk litt av et syn. Heldig at der ikke fantes mobiltelefoner dengang……

Etter å ha bodd noen måneder i 1 etg. synes jeg det var noen rare lyder i skapet under kjøkkenvasken. Jeg åpnet og så maaaange rotter. Det ble endel hyling og enden på det ble at jeg flyttet opp i 2 etg. Der broren til huseier og konen bodde ved siden av.  Han var forresten en fæl mann….

Han var slett ikke snill med konen sin, låste henne inne hver dag han gikk ut. Det var da huseier fant på å smugle henne inn til meg en stund så hun kunne få se noen andre mennesker. For snakke sammen kunne vi ikke , annet enn gjennom huseier. 

Etterhvert som jeg bodde i Stavanger begynte jeg å mislike siddiser, (unnskyld…:)og selv om jeg hadde venner der så sluttet jeg på kolonialen og dro hjemover til Bergen. Før jeg var 18 år var jeg hjemme igjen.

Så te med melk i får meg til å tenke tilbake til svunnen tid, og uvanlige boforhold…..:)

 

10 kommentarer
    1. Jeg drikker te hver kveld..bortsett fra lørdag.. Ingefær, honning og sitron liker jeg godt å ha i..men bruker ikke melk..
      Ja det hørtes ut som uvante boforhold og en “rar”opplevelse i unge år..men sikkert lærerikt å oppleve ting som er litt annerledes.. Men låste kona inne..fysj !
      Ønsker deg ei fin uke videre <3

    2. annebe: skulle ønske jeg likte te bedre, den chai-teen er forresten ikke verst.
      Jeg flirer litt når jeg tenker tilbake på galskapen i den bosituasjonen…, bortsett fra den fæle fyren som låste konen sin inne da.
      Fin uke til deg også

    3. Skjønner at du har med deg noen minner fra den byen…ikke noe koselig med rotter i kjøkkenskapet, og heller ikke med en “nabo” som låste inne konen sin.
      Jeg er glad i te, men ikke i kaffe så vi liker forskjellig. Te med melk har jeg faktisk aldri smakt, for pappa sa bestandig at det lignet på gammelt oppvaskevann…og det har aldri fristet 🙂

    4. margarites: He, he, gammelt oppvaskvann,da skjønner jeg det ikke frister. Jeg synes te er lettere å få ned med melk i ,men så har jeg ikke hatt assosiasjoner til oppvaskvann da:)

    5. Et tilbakeblikk med mange minner – mest gode da! Hmmm – ja, greit å komme seg hjem igjen kanskje….. Jeg drikker te med honning, men ikke med melk….. 🙂

    6. spisogspar: Nei, er klart, jeg hadde nok foretatt meg noe med den naboen om jeg hadde vært litt mer voksen, men hadde nok med meg selv på den tiden….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg