HØY-KARBO-FØRING-UKE og en god og lett kake oppskrift.

Er innom og hilser god lørdags kveld og tipser samtidig om en kake verdt å lage.

Når jeg tenker på uken som har vært har det vært noe høy karboføring….

Jeg har hatt besøk og jeg har vært på besøk.

Mine vært-på-besøk har vært hos mine to sønner og hos mor.

Jeg må her og nå berømme mine to sønners samboere. De er flinke med hjemmebakst av kaker og boller, og har en del av skylden for høy-karbo-uke for

meg…..:)

Utenom å spise mye sukker , har jeg klippet håret mitt “en halvmeter”…

Det føles hvertfall slik, selv om de jeg forteller det til synes jeg overdriver kraftig….:)

Jeg har også bestilt sydentur denne uken, men det vil jeg fortelle mer om….

Her og nå får dere en oppskrift på ukens kakebaking for min del. Den har jeg servert etter en raspe- balle -middag  til noen besøkende denne uken,  og vet jeg kommer til å bake den igjen.

Lettvint og veldig god!

Det er en rulle kake som jeg fant oppskriften til hos : Det søte liv

 jeg tillater meg å skrive den her, for det var noe jeg var litt uenig med henne om.

6 EGGEHVITER

3 DL SUKKER

1 PK/POSE KAKEFYLL MED VANILJESMAK (uten koking)

50 G PISTASJ NØTTER (kan sløyfes. Det gjorde jeg)

Pisk eggehviter og sukker til stiv marengs. Vend i vaniljepulveret.

Bre deigen ut i en stor bakepapirkledd langpanne. Strø over pistasjnøtter, om du har de med.

175 grader i  20 min.( Pass på at den ikke blir brent på toppen . Ha gjerne et bakepapir over de siste minuttene i ovnen.)

Vend kaken på et sukret bakepapir og ha langpannen liggende over når den avkjøles.

 

KREM: 4 DL KREMFLØTE (jeg hadde bare 3 dl og det gikk fint)

FERSKE BRINGE BÆR OG BLÅ BÆR. (Man kan i rullekaker ha utrolig mye forskjellig fyll, men bær og krem er godt, synes jeg)

Pisk kremfløten med 2 ss melis. Bre den over den avkjølte kaken. Ha bærene utover kremen og rull kaken sammen fra langsiden.

Rett i kjøleskapet med den!

På oppskriften står det at den smaker best samme dag, men jeg synes den smakte bedre neste dag.

Så ja, høy-karbo-uke-føring…:)

Roser fra to av mine barn har jeg også fått i uken som har vært. Uvisst av hvilken årsak.

Men det har vært morsdag. Bare det at det er lenge siden jeg sluttet å feire den….

Roser er uansett veldig koselig å få!

Nå skal jeg lade opp til min 5 nattevakt på en uke. 

Samtidig at jeg er takknemlig for at jeg har fått gjort og opplevd noe annet enn å  bare jobbe og sove siste uken.

For det tar unektelig mye tid…..

 

11 kommentarer
    1. Nam, jeg fikk lyst på kake 🙂 rullekake er ikke det verste man kan spise da, særlig hvis man også har bær i den så blir den sunnere. Jeg skal snart til syden 🙂

    2. Hørtes ut som uka di har vært fin, til tross for all karbo’en. Inn i mellom må en tåle slikt. I helga har vi fastelavn….kan bli noe søtt da også.
      Vil tro du har noen dager fri nå. Eller har det vært artig og sett hvordan håret ditt ble etter klippen 🙂

    3. Kaken så jammen god ut! Dette har blitt litt kakene her også, for vi feiret en på jobben med kake på fredag, og i morgen blir det fastelavensbolle, og så var jeg ute og spiste i går…noen uker blir det litt ekstra…Får ta meg en god tur i morgen for å kompensere litt kor kalori inntaket. Ønsker deg en fin søndag og en god nattevakts uke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg