NOE GODT Å SPISE…

 

Siden jeg har vært ganske god på blåbærplukking i år, så ville jeg lage litt annet enn syltetøy.  Denne smuldrepaien med mandler og vaniljekrem i,smakte nydelig.

Jeg fant oppskriften hos detsoteliv.no. Hun har også med noen helt supre bilder på gjennomføringen.

Jeg velger å skrive oppskriften her likevel.

SMULDREDEIG: 100 gram skåldete mandler  (jeg gadd ikke skålde dem, smakte veldig godt uten å gjøre det)

                            100 gram mel. Jeg brukte hvetemel .

                            100 gram sukker.

                            100 gram smør. Dette må smeltes.

Mal mandlene. Ha mel, sukker og smeltet smør i en skål. Bland dette sammen med malte mandler.

FYLL: 5 DL VANILJEKREM

           5 DL BLÅBÆR

           3 SS SUKKER

Ha vaniljekremen i bunnen på en paiform. Ha på blåbærene. Strø på sukker.

Topp med smuldredeigen over. Stekes i ovn ca.12-15 min,  200 grader. (legg oppå bakepapir e.l om den har tendens til å bli brent på toppen de siste minuttene.)

Den smaker best nylaget, men jeg gumlet den nå dagen etter også.

 

Og dette er det jeg spiser mye av om dagene. Det stemmer at jeg nesten drukner bringebærene i vaniljesaus….:)

Til slutt et lite steke fisk tips. (Man kan jo spise dessert først)

Dette laget jeg av fisken som jeg fikk med her en dag jeg var i Øygarden og ventet på fersk fisk fra havet….

Fisken blir veldig god om man lager en tykk røre av hvetemel, salt, pepper, gjerne litt oregano,løk, litt melk, 1-2 egg. 

Jeg bare blander alt dette sammen med en gaffel e.l. Husk at røren skal være tykk.

Jeg legger fiskestykkene oppi så de blir omringet av røre. 

Så steker jeg de i godt med olje i en wokpanne. 

Smaker virkelig godt!

I dag har det  “bøttet ned”, så det ikke har vært mulig å plukke bær engang. Jeg har kommet meg på treningssenteret en stund og laget litt mat.

Det er da noe man kan finne på …:)

 

 

12 kommentarer
    1. Mye godt her 🙂 Den smuldrepaien – NAM…men jeg spiser IKKE sånt om dagen, prøver å skjerpe spisingen litt 🙂 Men smoothie er fine greier, mister litt sukkerbehovet da 🙂

    2. frodith: Det har jeg ikke tenkt på. Kanskje det er siden jeg lager meg smoothie hver dag at jeg ikke fyser slik på sjokolade. Ellers fråtser jeg i bær med tilbehør…:)

    3. Sånn blåbærpai er nydelig! Jeg har en lignende oppskrift der jeg bruker havregryn, men mandler er sikkert MINST like godt. Jeg er ikke så flink til å variere fiskematen jeg spiser. Det blir gjerne ovnstekt ørret eller hjemmelaget fiskegrateng med “First Price” -sei. Men – det er jo godt det også!! 😉

    4. Ser godt ut det her :)) Har laget blåbærpai før, men ikke smuldrepai…får vi plukka mye bær prøver jeg nok det i løpet av sensommeren :))

    5. karidansen: Ja, der finnes endel ulike oppskrifter på denne, og jeg har prøvd noen før, men akkurat denne her kommer jeg å lage igjen…
      Ingenting får meg til å spise first price fisk…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg