PÅ TIDE Å SJEKKE?

 

Langsomme oppvåkninger til dagen som kommer, er noe jeg har blitt vant til….. Jeg har alltid hatt mareritt om å bråvåkne og begynne å skynde meg for å rekke gjøremål.

Jeg har vært der før ,når alle skulle avgårde, og føler jeg har tatt min del av det….. Nå når jeg bare jobber natt og ungene er voksne er det ingen ting å skynde seg for. Og det er en av mine goder i livet nå….

Helgen er allerede kjørt…. Jeg har tre netter foran meg på jobb, og vi skal SKRU KLOKKEN TILBAKE lørdagsnatt. En ekstra time å jobbe uten betaling, og siden jeg jobber turnus med annenhver helg treffer jeg denne helgen rimelig ofte….

Jeg hadde ikke tenkt å stå opp før etter 12 i dag. Jeg hadde en avtale med en varmepumpemann , men jeg hadde gitt beskjed om at han måtte ringe før han kom, og det måtte være etter kl 12.

Jeg våknet 11.30 og følte på meg at jeg burde stå opp. Det er vel noe med den intuisjonen…. Med morgenkåpe på kikket jeg gjespende ut vinduet på badet. Oh… my…Det stod en mann der, en halvmeter fra meg, heldigvis på utsiden, men likevel… Mørk og pen var han og…. Ka svarte gjorde han her “midt på natten”? 

Det var varmepumpemannen! Snakk om flying start…Han måtte heldigvis hente noe verktøy i bilen , så jeg fikk hivd på meg noe klær. Men trøtt i trynet og usminket….Ikke særlig gøy å hilse på folk da…synes jeg.

Han hadde navnet mitt, men telefonnr. han hadde fått oppgitt var feil. For han hadde tenkt å ringe….Søker man på  mitt navn  , finnes jeg ikke , jeg deler nemlig navnet mitt med en kjendis, og det kan ha sine fordeler…Jeg er ikke så lett å finne, kan man si…:)

I alle fall, han måtte jo få komme inn siden han var her, og jeg fikk greie på at jeg selvsagt burde skifte ut hele varmepumpen. Den er ca. 8 år og var visst moden for utskiftning.

Jeg er mest redd for brann, og jeg hadde aldri hatt service på den. Det han kunne fortelle meg om varmepumper da var følgende:

-De kan ikke begynne å brenne.

-De varer ca. 10 år

-Man bør ha service på de annethvert år.

De er svært strømbesparende og man trenger ikke bruke varmekabler.

Jeg burde selvsagt kjøpe ny hos han, og jeg kunne få en nedbetalingsavtale med rentefritt 2 år. Så langt , så bra…

Det viktigste han fortalte meg , nest etter det med at den ikke kunne begynne å brenne da, var at jeg kunne bruke den til den stoppet! Og dette liker jeg! Skal ikke så mye til for å glede meg….:)

Nå skal den brukes i vinter. Om det ikke blir så svinkaldt så kan det jo hende den tåler en vinter til……

Men det med varmekablene kunne vi ikke bli enige om. Varme i gulvet liker jeg å ha , selv om det er dyrt. Jeg liker å ha det kaldt , trenger ikke være mer enn 21 grader inne, men jeg vil ikke fryse på føttene…

Varmepumpe er i alle fall noe jeg kan anbefale. I tillegg til å varme opp hele huset og være strømbesparende, bruker jeg den også til å tørke klær . Jeg har klesstativet stående på gulvet under pumpen om nettene på denne årstiden. Så nå får vi se om jeg får ha glede av den en vinter til….

12 kommentarer
    1. haha de kan ikke brenne altså, der lo jeg godt! greit å vite da. Vi har ikke varmekabler på badet her , helt idiotisk når det enda bare er to år gammelt. For en kjedelig helg. Du får ha god vakt(vakter) og ta det rolig mellom hver:)

    2. Uheldig med turnusen du da….: Synes jammen de som jobber nattevakt kan får betalt for den ekstra timen……Ikke moro å bli “Tatt på senga” av varmepumpemannen , nei….. Jeg har også varmepumper. Har montert inn to stk her i dette digre huset. Det ble for dyrt med olje, så jeg bruker oljefyren bare i den aller kaldeste perioden. 🙂

    3. karidansen: Jeg jobber på to skift så det må bare bli sånn…Heldigvis ikke ofte” jeg blir tatt på sengen”. Jeg har til og med av dørklokken så ingen skal forstyrre meg…:)
      Helt sikkert lurt å ha varmepumper i stedet for oljefyring. Er vel ulovlig det også snart.

    4. Jeg liker å ha det varmt..gjerne 24 grader iallefall..vi har strøm og peis i stua..og varmekabler på bada..mannen her vil gjerne ha varmepumpe..men jeg liker ikke så godt forandringer..hehe…Fin kveld og fin kommende uke..både på jobb og hjemme :))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg