SPINATPAI MED FETAOST

Denne ble laget litt sent i går etter noe pizzamat, bare for å prøve. De som skulle prøvesmake måtte komme seg hjem og legge småen, men går ut fra at den holder seg noen dager i kjøleskap. Mektig, men god mat.

TIL 4 PERSONER:  600 gr. spinat (jeg brukte en pose spinatblader, som er 400 gr. og det er nok). 1 fedd hvitløk, 4 vårløk, 1 ss olivenolje 1/2 ts. flaksalt litt pepper 200 gr. fetaost, 75 gr. parmesan, 3 egg, 120 gr. smør , 1 pk. filodeig- 500 gr (jeg brukte bare en halv pk.).

Skyll spinatbladene i kaldt vann og la de renne av.

Skrell hvitløksfeddet og finhakk det.

Skjær vårløken i ringer.

Ga dette i en stekepanne sammen med olivenolje , salt og pepper. La det surre noen minutter .

Ha i spinatbladene( jeg hakket de litt opp(. La det surre noen minutter videre til spinaten faller litt sammen.

Smuldre opp fetaosten, riv parmesan og bland inn. (Det ser litt gjørmete ut nå, men det skal være slik)

Ta pannen av varmen. Pisk eggene litt og rør dem inn i blandingen. 

Sett stekeovnen på 170 grader. Smelt smøret. 

Smør paiformen. Legg ett og ett ark med filodeig og smør hvert ark med smeltet smør. Legg det oppå hverandre, omtrent halvparten av filoarkene.

Så heller du i spinatblandingen. Legg så oppå resten av filoarkene, pensle med smør oppå hvert ark. 

Skjær bort de overflødige langs kanten på paiformen.

Stek paien på nederste rille ca. 50 min.  La den stå i 10 min. før du skjærer i den.

Høres litt plundrete ut å lage , men det var enkelt! og så godt!

 

 

9 kommentarer
    1. Lager alt for sjelden pai..har form men glemmer det liksom bort…takker for tips og inspirasjon :)) ..har gått en liten tur i finværet i dag..og så er det meldt mye sol til uka…deilig 🙂 Kos deg videre med søndagen <3

    2. karidansen: Ja, det var god, så jeg lager den nok igjen. Har dristet meg til å gå i bursdagsbesøk i ettermiddag så er langt bedre…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg